5758c1973e970.jpg

نقش پارسی بر احجار هند فهرستی از کتیبه ها و خطوط فارسی بر لوح سنگ های هندوستان

به کوشش: علی اصغر حکمت
مکان چاپ: تهران ناشر: کتابخانه ابن سینا تاریخ چاپ: ۱۳۳۷ هجری شمسی نوبت چاپ: دوم زبان: فارسی

کتاب نقش پارسی بر احجار هند مجموعه ای از کتیبه ها و خطوط فارسی که نویسنده، علی اصغر حکمت شخصا با چشم خود دیده یا از کتب، اسناد معتبر و موثق در مدت 4 سالی که از طرف سفارت ایران در هند گماشته شده جمع آوری کرده است. این اثر نخست در سال های 36- 1335 در مجله «هند و ایران» کلکته در شماره های مختلف به چاپ رسید و بعد به صورت مجموعه ای مدون در 111 صفحه فراهم و چاپ شد. بعد از استقبال خوانندگان فارسی، نویسنده با اضافه کردن مطالب جدید و تهیه رونوشت کتیبه های فارسی بر تجدید چاپ آن همت گماشت. کتاب حاضر شامل معرفی هشتاد فقره کتیبه فارسی از اواخر قرن ششم هجری تا اوایل قرن چهاردهم است که هر یک به بنای عمارتی مهم یا سال وفات مردی بزرگ اشاره دارد. دومین چاپ این کتاب، به همت مؤلف، در سال 1337 ش در انتشارات کتابخانه ابن سینای تهران انجام شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65748a8d1bd2c.jpg

کشمیر

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌قاره هند است که تا پیش از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ یک دولت سلطنتی تحت‌الحمایه بریتانیا داشت. در جریان جدایی پاکستان از هند هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه بودند که به وقوع چندین جنگ بین این دو کشور انجامید. ناحیه کشمیر مورد ادعای هند و پاکستان است. هر دو کشور به‌طور جداگانه بخش‌هایی از این منطقه را اداره می‌کنند و این مناطق توسط خط کنترل از هم جدا شده‌اند. این مناطق از زمان استقلال پاکستان، مورد منازعه هند و پاکستان بوده و چند دفعه باعث درگیری بین دو کشور شده‌است هند این مناطق را جزئی از خود می‌داند در صورتی که این مناطق مسلمان نشین است و پاکستان خواستار آزادی یا الحاق به خاک خود شده‌است گاندی رهبر هند نیز در زمان حیاتش خواستار این بود که خود مردم کشمیر خود تصمیم بگیرند به کدام کشور الحاق می‌شوند اما اکنون دولت هند برای منافع بسیار زیاد این مناطق از انتخابات سرباز می‌زند

6546613b07071.jpg

فیلسوف شیرازی در هند

اکبر ثبوت

"فیلسوف شیرازی در هند "کتابی است که در معرفی 90تن از علما و فیلسوفان کشور هند که به نوعی تحت تاثیر آموزه‌های فلسفی صدرالدین شیرازی (ملقب به ملاصدرا) بوده‌اند .به عبارت دیگر آثاری در شرح رسائل ملاصدرا نگاشته یا در نوشته‌های خویش به او اقتدا کرده‌اند .درباره هر شخصیت این اطلاعات درج شده است :نام و نام خانوادگی، آثار و کتاب‌های چاپ کرده، شاگردان و استادان . برخی از این افراد عبارت‌اند از :محمد جونپوری لکهنوی حنفی، قاضی عصمه‌الله عمری لکهنوی، انوارالدین حسینی، محمد شاکر سندیلوی، شیخ سعدالله سلوئی، محمد امجد صدیقی قنوجی، سید مستعدخان، شیخ محمد اعلم سندیلوی حنفی، قاضی مبارک ناصحی ادهمی، و غلام یحیی بارهوی بهاری .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6581b17268806.jpg

تذکره مجالس النفائس

تذکره مجالس النفائس، اثر میر نظام‌الدین علی‌شیر نوائی، در سال 896ق، تألیف شده است. این اثر فهرستی است از از فضلا، شعرا و گویندگان قرن نهم هجری قمری. در این کتاب دو ترجمه از مجالس به اهتمام و با مقدمه علی‌اصغر حکمت ارائه شده است. اولین بخش کتاب با نام لطائف‎نامه مشتمل بر مقدمه، نه مجلس و یک خاتمه است که مجلس نهم در نه قسمت ارائه شده است. این بخش از کتاب، حاوی شرح حال 574 شخصیت است که شرح حال شخصیت آخر در خاتمه ذکر شده است. در خاتمه کتاب شرح حال میر کمال‌الدین شاه حسین به‌عنوان شخصیت 574 ذکر شده است. بخش دوم کتاب با ترجمه حکیم شاه محمد قزوینی مشتمل بر مقدمه و شرح حال 549 شاعر است که در ضمن هشت بهشت ارائه شده است.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب
61d9a73f4fa59.png

نه گفتار در تاریخ ادیان؛ مجموعه دروس علی اصغر حکمت در دانشکده ادبیات شیراز

علی اصغر حکمت

در سال‌های 1339 و 1340 شمسی علی‌اصغر حکمت در دانشکده ادبیات شیراز درسی با عنوان «تاریخ ادیان» ارائه کرد. این کتاب درس‌گفتارهای این کلاس‌ها است که در این عناوین سامان یافته است: مقدمات و تعریفات، ادیان بدوی، دین در جهان و در ایران، مزدیسی، هندوئی، بودائی، اسلام، تشیع، و وحدت ادیان.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب