استاد محمد جواد شریعت استاد زبان و ادبیات فارسی، اولین بار مباحث این کتاب را در سال 1345 شمسی به طبع رساند و در سال 51 همان را بار دیگر تجدید چاپ کرد. اما با آرای تازه ای که او در حوزه دستور زبان ارائه داد، برخی نظرات وی در این کتاب، نقض و برخی کامل شدند. به همین دلیل استاد شریعت، در مطالب قبلی تجدید نظر نمود و آنها را تغییر داد. وی مطالب و نکات دستوری را چند بخش به شرح زیر بیان کرده است: مقدمه طولانی که درباره حروف فارسی و عربی و تشخیص کلمات فارسی و مبحث املا است، اجزاء و ساختمان جمله، فعل و اقسام آن، ‌اسم و جانشینان اسم، صفت، قید، حروف اضافه و ربط، اصوات یا شبه جمله، تشریح ارکان جمله، حذف،‌ نشانه گذاری و ساختمان جمله. کتاب حاضر چاپ ششم این اثر شریعت است که در سال 1372 ش تجدید چاپ شده است.‌

منابع مشابه بیشتر ...

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

64d8d63906715.jpg

فرهنگ دستوری

محمد مهیار

دست يافتن به فرهنگ جامع واژگان و اصطلاحات زبان فارسي ، آرزويي است كه هر فارسي زباني كه به نوعي با انديشه و كتاب سرو كار دارد در فكر خود مي پرورد ؛ و تلاش در اين راه وجهه همت بسياري از خدمتگزاران به فرهنگ و تمدن و ادبيات فارسي و ايراني است. اما اين مهم بدون حصول مقدماتي چند ميسرنمي شود ، يكي از اين مقدمات ، تاليف و تدوين واژه نامه هاي اختصاصي در رشته ها وفنون و علوم مختلف است .البته تدوین فرهنگ اختصاصی برای رشته ای خاص در زبان فارسی سابقه ای بس طولانی دارد و عمر آن کمتر از درازنای تاریخ نظم و نثر فارسی نیست، به گونه ای که یکی از قدیمی ترین کتب منثور زبان فارسی، فرهنگ اختصاصی در مفردات طب است، موسوم به الابنیه عن حقائق الادویه که در واقع توجه پیشینیان ما به این شاخه از فرهنگ نویسی را نشان می دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60b62761a5f23.jpg

کشف الابیات مثنوی &

مجموعه‌ حاضر، کشف الابیات "مثنوی معنوی" است که به صورت الفبایی براساس نسخه‌ی نیکلسون تنظیم گردیده است. این کتاب به کوشش محمدجواد شریعت در سال 1363 و توسط انتشارات کمال به چاپ رسیده است.

کلیات/فهارس
کتاب
5fc60dcb6197a.png

تجزیه و ترکیب اشعار گلستان سعدی مخصوص دوره دوم دبیرستان‌ها و داوطلبان مسابقات ورودی دانشگاه

محمدجواد شریعت

از آنجا که گلستان سعدی بیش از هر کتاب مورد توجه است، از این‌رو در این کتاب اشعار این کتاب مستطاب انتخاب شده سات. در این کتاب حدود دویست بیت از اشعار گلستان تجزیه و ترکیب شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب