هذا الکتاب سیاحة فی رحاب الشعر الجاهلی و عالمه الواسع و دراسة للملابس من خلال الشعر، والشعر وثیقة تاریخیة و أدبیة و حضاریة و لغویة، و لیس القصد من هذا الکتاب إعطاء فکرة عن کل قطعة من الملابس و حسب، و إنما القصد الأساس هو کیف تناول الشعر وصف الملابس.

منابع مشابه بیشتر ...

5ff300322eab9.png

شعر عربی در عهد جاهلی

کارل بروکلمن

این کتاب از کارل بروکلمان درباره شعر عربی در عهد جاهلی است. بروکلمن در مقدمه این کتاب، مفهوم و گستره کار خود یعنی تاریخ ادبیات را توضیح می‌دهد و منابع عمده کار خود را در بخش دوم معرفی می‌کند که هر دو به تمامی کتاب باز می‌گردند.

5ff1bb1b4f5ed.png

سرگذشت شگفت‌انگیز شنفری و شعرش

محمدرضا هاشملو

ثابت بن اوس ازدی ملقب به شنفری، شاعر صعلوک دوره جاهلی را به دلیل ماجراهای شگفت‌انگیزش شاید بتوان نام‌آورترین شاعر این فرقه به شمار آورد. این شگفتی‌ها سبب شده تا زندگی‌نامه او آمیزه‌ای از افسانه و واقعیت باشد. روزگار زندگی شاعر یکسره در دوره جاهلی و اواخر قرن پنجم میلادی گذشته و او در سال 510 میلادی در یکی از حمله‌هایش کشته شده و تاریخ تولدش معلوم نیست. در این کتاب کوشیده شده تا شخصیت شنفری و رخدادهای زندگی او با توجه به اشعار باقی‌مانده از او به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد و در برخی موارد نیز به فراخور مباحث پیش‌آمده، به زندگی و اشعار یاران صعلوک این شاعر از قبیل عروة بن الورد و تأبي شرا اشاره شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5c03acc68b467.png

الاسلام والشعر

یحیی الجبوری

فی الواقع ان الاسلام لم یمنع الشعر کله کما ان الرسول الکریم لم ینه عن کل الشعر. انما کان الشعر یوجه و یهذب لیلائم الطاقة الثوریة الجدیدة و لیسایر رکب الاسلام الجدید و لیخدم المجتمع و یبث فیه آراء الدین الجدید و الابتعاد عن الاسائة الی المسلیمن و نهش اعراضهم. قد بدأ المؤلف بحثه عن الشعر قبل الاسلام و تحئث عن موقف الشعراء و اثرهم فی الحیاة العامة، و تحدث عن الروایات التی وردت عن الشعر ثم فند تلک الروایات التی تهاجم الشعر کله بالمنطق والواضح والحجة البینة و تحدث عن الاسلام و موقفه من الشعر و موقف القرآن الکریم و اثر الرسول الی غیر ذلک من الفصول الممتعه.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
57b01866b3d37.PNG

شعر المتوکل اللیثی

یحیی الجبوری

لقد تناول المتوکل أکثر موضوعات السائدة فی عصره ـ فی عصر معاویة و ابنه یزید ـ و شعره الصق بالشعر الجاهلی منه بالشعر الاموی، من حیث طریقة التغییر و أسلوبه فی بناء القصیدة و تسلسل موضوعاتها.

شرح حال/تک نگاری
کتاب