يکي از ارکان اصلي نمايش، کنش و حرکت است. در اين ميان، زبان نيز در متن چند شيوه يا چند لايه نمايش، نقشي خاص دارد؛ اما از جهاتي مي‌تواند متناظر با بدن و ديگر عوامل کنشگر و حرکت آفرين کنشگري کند و نمايانگر حرکت باشد. اين مساله به خوبي در نظريه کنش کلامي مطرح شده و در مطالعات گفتماني زبان بسط يافته است؛ بر اين اساس، زبان صرفا نشان‌دهنده صدق يا کذب گفته‌اي نيست؛ بلکه خود مي‌تواند عملي را انجام دهد. اين مساله به ويژه در حوزه نمايش، اهميتي خاص دارد و در نمايش‌هاي کمينه‌اي همچون تعزيه ـ که از عناصر و حرکت بدني، به نسبتي اندک برخوردار است ـ زبان، بسياري از کنش‌ها و حرکت‌ها را بيان مي‌کند. بر اين اساس، در مقاله حاضر کوشيده‌ايم تا بر پايه نظريه کنش کلامي، کنش‌هايي را که از طريق زبان و در متن نوشتاري مجلس شهادت امام حسين (ع) انجام گرفته است، بررسي کنيم و در نهايت، با مقايسه اين کنش‌ها با حرکت‌هاي متناظرشان به اين پرسش پاسخ دهيم که آيا عناصر کلامي موجود در متن نوشتاري، تمام و کمال در متن اجرايي تعزيه، در حرکت نمود دارند يا خير. مقايسه نمود کنش‌هاي کلامي در تعزيه به عنوان نمايشي اعترافي، روايت‌گونه و آييني ـ نيايشي نشان مي‌دهد که در ارائه اين عناصر، کلام بيشتر از حرکت نقش دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

6322f66d63238.jpg

گلواژه های عزا بر گلبرگهای رثا (گلدسته ای از مجالس طرفه و غریبه شبیه خوانی)

نگارنده ضمن بازخوانی چندین نمایش تعزیه و شبیه‌خوانی، عناصر مهم تشکیل‌دهنده تعزیه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به تحلیل متون و نسخ تعزیه، تاریخچه آن، روان‌شناسی رنگ‌های به‌کار برده شده در لباس یزیدیان و حسینیان در نمایش تعزیه، ماهیت دینی و مذهبی گفت‌وگوهای صورت گرفته در تعزیه، برخی از نشانه‌ها و نمادهای به‌کار رفته در تعزیه، مفاد مدایح و مراثی سروده شده در تعزیه و ارتباط فرهنگ عاشورا با فرهنگ ظهور و انتظار پرداخته است. جابر عناصری ملقب به «پدر تعزیه دانشگاهی ایران» یکی از محققان و مدرسان پیشکسوت هنرهای آیینی و سنتی ایران است.دکتر جابر عناصری در سال ۱۳۲۴ شمسی در اردبیل به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات مقدماتی در شهر اردبیل، تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران و با کسب مقام اول در رشته ادبی به پایان رساند. وی سپس در دانشگاه تهران تا مقطع دکتری فلسفه و علوم تربیتی تحصیل کرده و دوره تخصصی ایران شناسی اجتماعی را در دانشگاه لندن به پایان رساند. جابرعناصری پس از گدراندن دوره تخصصی مردم شناسی در انگلستان با تکیه بر پژوهش‌های قبلی خود به تحقیق درباره خاورمیانه، جنوب غرب آسیا به ویژه مسائل فرهنگی ترکیه، ایران و افغانستان پرداخت. وی استاد ممتاز دانشگاه‌های تهران بود و در کنار پژوهش‌های فراوان بیش از 4۰ کتاب در زمینه فرهنگ ایران تألیف کرد.

591457e3c2074.jpg

دیوان مداحی، تعزیه و مصایب اهل بیت (ع)

جمعی از نویسندگان

سابقه سوگواری و برپایی عزاداری برای امام حسین (ع) به اولین روزهای بعد از عاشورای سال 61 هجری می رسد. تعزیه یا شبیه‌ خوانی، نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی، عمدتا درباره شهادت امام علی و امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت است. تعزیه ‌نامه‌ها منظوم بودند و اشعار آن‌ها درانواع قالب‌های شعری سروده می شد. در کتاب پیش رو که تدوین کننده آن ناشناس است، مجموعه ای از اشعار مدح، تعزیه و مراثی اهل بیت (ع) گردآوری شده است. ترکیب بند حجت الاسلام نیّر تبریزی و ترکیب بند مشهور محتشم کاشانی در رثای سالار شهیدان نمونه ای از اشعار این کتاب هستند. کتاب حاضر به شیوه چاپ سنگی و به خط نستعلیق در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در سال 1322 قمری به زیور طبع آراسته شد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60979a00252df.png

استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی

این کتاب که از هفت مقاله تشکیل شده، تلاشی است برای معرفی دیدگاه‌های گوناگون درباره تعبیری به نام «استعاره». این دیدگاه‌های عمدتاً نو، استعاره را از صرفاً سطح ادبی، شعری و هنری خارج می‌کنند و فراگیری آن را در کل نظام زبان و تفکر نشان می‌دهند؛ از این‌رو به‌نوعی این مقالات نگاهی غیرمتعارف به مفهومی دارند که به طور سنتی آن را بخشی از ادبیات و بلاغت انگاشته‌اند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب
5c87d9c2a3c36.png

همکنش زبان و هنر

این کتاب متشکل از پانزده سخنرانی پیاده شده و ویراسته یا مقالات مبتنی بر سخنرانی‌هایی که در نشست‌های گوناگون پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری ایراد شده است. عمده مقالات به سلسله مباحث هنر، اندیشه و ادب در گستره فرهنگ ایرانی ـ اسلامی مربوط می شود. همچنین دو مورد از سخنرانی های «سلسله مباحث ادبیات پایداری» نیز در مجموعه گنجانده شده است. عناوین برخی از مقوله‌های کتاب عبارتند از: نگاهی تازه به نظام سبک‌شناسی زبان و هنر/ کورش صفوی، نگاهی به نظام نشانه‌شناسی زبان و هنر/ فرزان سجودی، فضای پس از مرگ در ادب فارسی/ احمد تمیم‌داری، بررسی آرایه تشخیص در خاطرات/ علیرضا کمری، سبک‌شناسی شبیه‌خوانی: متن و اجرا/ منوچهر یاری، زبان و بیان در هنر اسلامی/ محمد خزائی، نمایش عروسکی از دید هنری/ فرناز بهزادی و ... .

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب