ناصرخسرو شاعري بزرگ است كه اشعار و آثارش در بيان كلام و فلسفه و عقايد ديني است، اين شاعر بزرگ با عنصر خيال و وجوه بلاغت به انديشه‌هاي دشوار كلامي و فلسفي، لباس نرم و لطيف سخن منظوم را پوشانده است. مفاهيم عقلاني در كلام ناصرخسرو با هنرمندي او در بهره‌گيري از تشبيه و استعاره و صورخيال به وجوه و تصاوير زيباي حسي و ملموس مبدل گرديده‌اند. شور و حيات و تازگي در كلام و سخن ناصرخسرو ويژگي ديگري است كه باعث ماندگاري سخن او در ميان ديگر شاعران گرديده است. درباره اين شاعر بزرگ مي‌توان گفت هنر و خيال را با عقل و فلسفه آنچنان آميخته است كه دشواري و تكلف براي رسيدن به معنا و مفهوم كلام در سخنش وجود ندارد.

منابع مشابه بیشتر ...

64bff1a8a5724.jpg

ادات تشبیه در زبان فارسی

سید محمود نشاط

سید محمود نشاط در مورد موضوع کتاب می گوید: ادات تشبیه در زبان فارسی که اصل آن مربوط به علم بیان و بدیع و شرح آن مرتبط با دستور زبان فارسی است انتخاب نمود و اگرچه ناگریز به ذکر برخی از اشارات و اصطلاحات بیانی گردیده است اما مقصود حقیر جمع آوری و بحث در اقسام ادات تشبیه از لحاظ دستور زبان فارسی است. نکاتی که همچنان در این مقدمه یادآور می گردد: یکی اینکه سعی نمود بامکرر کردن مثال بر طول ملال نیفزاید و در هر مورد به ذکر یک تا پنج شاهد قناعت ورزید و در صورت لزوم امثله و شواهد دیگر را با تعیین صفحه و سطر کتاب ماخذ به حاشیه موکول ساخت. اشعار را غالبا از منوچهری دامغانی چاپ دبیرسیاقی که فی الواقع استاد تشبیه نیز می باشد و تشبیهات وی در نهایت متانت و استواری است برگزید تا مراجعه به شواهد و نظائر موضوع سهل باشد و نیز مثال نثر را به مناسبت وضوح و به منظور اختصار حذف نمود. ادات تشبیه و قیود و پسوندها و غیره را برای سهولت کار مراجعان به طریق الفبائی منظم ساخت و توضیحات و مطالب را با شماره های مستقل مجزا نمود و صفحات و سطور مراجع و ماخذ را ذیل مطالب بیان داشت. از توضیح واضحات و تکرارهای زائد چشم بپوشید و با عبارتی سهل و ساده نگاشت تا درخور استفاده همگان باشد.

62d2ca95cfb3f.jpg

تحلیل سفرنامه ناصرخسرو (همراه با متن سفرنامه)

جعفر شعار

در تاریخ ادبیات فارسی و میان شاعران و نویسندگان جهان، ناصرخسرو جایگاه ویژه‌ای دارد؛ او یک سیاحتگر یا شاعری عادی نبود. پایگاه عقیدتی استواری داشت. نوشته‌هایش چه نظم و چه نثر وقف اندیشه دینی و دعوم مردم به پذیرش آن بود. سفرنامه او ظاهرا برای عامه مردم نوشته شده و درباره مسائل مذهبی ساکت است؛ ولی از دو عبارت آن کتاب روشن است که هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در صحت نسب فاطمیون نداشته و درباره حسن اداره امور و ثروت و قناعت و امنیت و آسایش رعایای ایشان با شور و حرارت سخن گفته است. نویسنده در کتاب حاضر ضمن اشاره‌ای به زندگی و آثار ناصرخسرو، سفرنامه او را تحلیل کرده و در پایان متن مصحح آن نیز آورده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6252c128ee2ee.png

گزیده‌ای از زنان نامدار کرد: ادیبه، شاعره، مورخ، مبارز، مدرس، محدث

زنان نامدار کُرد برای ملت کرد و برای کشور ایران عزیز مایه افتخار بوده و زن کرد به عنوان پادشاه مسلمین سال‌ها در مصر حکومت نمود. محدثین، مدرسین، مبارزین، مورخین از بانوان کرد فراوان و ده‌ها زن کرد در این سمت بوده و هستند. این کتاب نوشته عبدالجبار جباری شرح حال گروهی از مادران و خواهران کرد است.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب
615850724b103.jpg

یایتخت های نامی ایران در تاریخ شاهنشاهی

احمد محمدی

غرض نویسنده از نوشتن این کتاب در حقیقت تهیه وسیله‌ای بوده است برای مطالعه دانشجویان و کسانی‌که می‌خواهند آگاهی کلی درباره سرگذشت پایتخت‌های ایران داشته باشند. به همین جهت است که نویسنده تا حد ممکن در اختصار و سادگی کلام کوشیده و از ذکر اقوال بیشماری که مولفان متعدد آورده‌اند خودداری کرده است. ترتیب فصول کتاب بر منوال تقدم و تاخر تاریخی شهرهایی که به پایتختی برگزیده شده‌اند قرار گرفته است یعنی سخن را از همدان که نخستین پایتخت در تاریخ به شمار می‌رود آغاز کرده و به تهران پایتخت امروز ایران پایان داده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب