مقاله حاضر، پژوهشی است دربارة لغات و تعبیرهای نویافته در دیوان بدرچاچی. بدرچاچی (زنده به سال 745 ه.ق) از شاعران صنعتگرایی است که علاقه او به ترکیب‌سازی، موجب ظهور ترکیبات بدیع در شعر او گردیده است؛ از سوی دیگر، هجرت او از چاچ (تاشکند) به هند (به دلیل فتنه مغول) و دوری شاعر از محیط ادبی ایران موجب گردیده است که زبان او از زبان شاعران قرن هشتم کهنه‌تر به نظر برسد. نگارنده این سطور هنگام تصحیح دیوان این شاعر، با لغات،تعبیرها و ترکیباتی مواجه گردیدکه درهیچ کدام از فرهنگ‌هایی که در دسترس بود، ضبط نگردیده است. در این مقاله کوشش شده است تا معنی لغات و تعبیرات مذکور، با توّجه به توضیحات شارحان و بنا به اقتضاء ابیات ارائه گردد.

منابع مشابه بیشتر ...

6378d78759e18.jpg

لغات مشتقه و معانی آنها

محمود خیری

نظر به بعضی لغات عربی که خواه ناخواه جزء زبان معمولی فارسی و بیشتر جملات و عبارات کتب علمی آنها بر ما فرض و لازم است که از جمله آنها دانستن کلمات و واژه های مشتقه و معانی آنهاست که در صحت املاء و انشاء و تطبیق الفاظ بامعانی خواسته شده و پی بردن به مقصود و مفهوم جملات عبارات کتابهای ادبی و علمی که عموما با اینگونه کلمات و واژه ها اختلاط و آمیزش یافته و همه جا در زبان ملی و مادری ما مورد استعمال زیاد دارند بسیار ضروری به نظر می آید. واژه های مشتقه نامبرده که غالبا از بعضی حروف متشابه یا متحدالشکل ترکیب یافته اند از اینرو در املاء کلمات و الفاظ و پی بردن به معانی آنها بیشتر اشتباه رخ می دهد. بدین جهت عدم آشنایی و ندانستن این کلمات و معانی آنها تا حدود احتیاج ممکن است هر نویسنده و خواننده ای را دچار شک و شبهه بلکه اشتباهات کلی در فهم عبارات و جملات همچنین اغلاط فاحشی در ملاء و منشات بنماید، که به هیچوجه شایسته نویسندگان و دانش آموزان و دانشجویان علوم و ادبیات و داوطلبان امتحانات متفرقه و کنکور نیست...

6357d0f14b321.jpg

روش نو در فراگیری ادبیات

حسن ناظمی

کتاب روش نو در فراگیری ادبیات شامل چندین قطعه نظم و نثر از شعرا و نویسندگان مشهور چند هزار لغت مشتق و متشابه، تست های دستور زبان لغات متضاد، ارتباط لغات، لغات املائی چندین قاعده درباره درک معانی و صنایع و سبکهای ادبی و دستور زبان فارسی. این کتاب برای سطح دبیرستان و کنکور دانشگاه تدوین شده و به قلم حسن ناظمی نوشته و توسط موسسه مطبوعاتی شرق منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57ba98e8159a1.PNG

بدر در محاق؛ درباره مضامين شعر و شيوه شاعري بدر چاچي

علی‌محمد گیتی‌فروز

بدر چاچي از شاعران قرن هشتم هجري قمري و از مقلدان تواناي خاقاني است که تاکنون شعر او در ايران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در اين مقاله پس از معرفي اجمالي بدرچاچي و بيان موقعيت او در نزد اديبان پارسي‌گوي هند مضامين شعر و شيوه شاعري وي مورد بحث قرار خواهد گرفت و در پايان نيز برخي از ويژگي‌هاي کم کاربرد شعر او ارائه خواهد شد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله