با توجه به نقش حروف اضافه و ربط در ایجاز کلام بزرگان و با دقت در متون کهن، ضرورت پژوهش در معانی حروف اضافه و ربط آشکار می گردد. دکتر خلیل خطیب رهبر در این کتاب، اساس تحقیقات 35 ساله خود در معانی حروف را، نسخه های چاپی متون کهن قرار داده و برای تکمیل تحقیقات خود، چندین فرهنگ فارسی و عربی از جمله لغتنامه دهخدا و مغنی اللبیب ابن هشام را بررسی و مطالعه کرده است. این کتاب شامل دو بخش است. در بخش اول، تعریف حروف اضافه و ربط و اقسام آنها از ساده و مرکب و شبه حرف اضافه و ربط آمده و با شاهدمثالهایی اصطلاحات دستوری آنها شرح شده است. در بخش دوم حروف اضافه و ربط و صورتهای ترکیبی و تأکیدی آنها به ترتیب الفبایی آورده، شرح و تفصیل داده شده و معانی حروف و کاربرد آنها مشخص گشته است. برای شناخت نقشهای مشترک حروف اضافه و ربط با سایر مقولات دستوری نیز، بخش «پیوست» افزوده شده. در پایان کتاب نیز نویسنده، فهرست عناوین تحلیلی و الفبایی عناوین فرعی را استخراج کرده است. این تحقیق ارزشمند، در سال 1367 به زیور طبع آراسته شد.

منابع مشابه بیشتر ...

6586e4a482919.jpg

در برابر....؟

جمعی از نویسندگان

سلیم نیساری در مقدمه کتاب در مورد دلیل گردآوری این مطالب می گوید: وقتی که چاپ کتاب "درس انشای فارسی" را آغاز می کردم به فکرم رسید که دفتری از بهترین نوشته های دانش آموزان کشور نیز تهیه و منتشر کنم. برای اینکه مقایسه ای بین نوشته ها به عمل آید و در ضمن تنوعی هم بین آنها موجود باشد و ذوق و سلیقه و طرز فکر هر دانش آموز نیز معلوم گردد عنوان "در برابر...؟" انتخاب گردید و به اطلاع دبیران محترم انشاء رسید تا نوشتن این موضوع را به دانش آموزان خود تکلیف بدهند و بهتریم نوشته ها را برای چاپ ارسال فرمایند.

6575b949510ac.jpg

نمونه های انشاء فارسی شامل مقالات متنوع درباره موضوعات گوناگون

محمود سعیدی پور

نثر در لغت به معنی پراکندن است و در عرف ادیبان به معنی عام کلمه سخنی است که به بند وزن و قافیه نیاید مانند سخنانی که مردم در گفتگو های عادی خود به کار می برند و با آن کتاب و نامه می نویسند. این گونه سخن در صورتی ارزش هنری دارد که از سطح معمولی و عامیانه بالاتر و دارای فصاحت و بلاغت باشد. پس نثر به معنی خاص (نثری که ارزش ادبی و هنری دارد)سخنی سنجیده و زیبا و غیرمنظوم است. نثر یا ساده است و در آن صنعتی دیده نمی شود و یا به صنایع بدیعی آراسته است. در صورت اول نثر را مرسل و در صورت دوم مصنوع می گویند. در ادبیات امروز نثر هر قدر ساده و شیرین و زیبا باشد ارزش هنری بیشتری دارد. نثرهای ادبی سنگین و عالی ادبیات فارسی در گذشته گلستان سعدی و کلیله و دمنه و نظایر آنها بوده است و امروز گرچه ما نمونه ای عالی مانند گذشته نداریم ولی در میان استادات و نویسندگان هستند کسانیکه نثر ساده و زیبا دارند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

606c627bd226c.png

گزینه بوستان سعدی با معنی واژه‌ها و شرح بیت‌های دشوار و برخی نکته‌های دستوری و ادبی

این کتاب با عنوان «گزینه بوستان سعدی» بخشی است از دیباچه و مجموعه‌ای است از داستان‌های دل‌انگیز که از باب‌های ده‌گانه آن کتاب برگزیده شده است. برای آسانی کار ادب‌دوستان، معانی بسیاری از واژه‌ها و برخی نکات دستوری و بیت‌هایی که اندکی دشوار می‌نمود، در حاشیه توضیح داده شده و فهرستی از مأخذها در پایان افزوده شده است. عنوان حکایت‌ها بیشتر از بوستان تصحیح و توضیح استاد دکتر یوسفی اقتباس شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/آثار سعدی
کتاب
5f9ed7895485a.png

دستور زبان فارسی برای پژوهش دانشجویان و ادب‌دوستان در آثار شاعران و نویسندگان بزرگ ایران

خلیل خطیب رهبر

دستور زبان فارسی از قاعده‌هایی که برگرفته از زبان است و درست گفتن و درست نوشتن را در بیان فکر و مطلب به ما می‌آموزد، فراهم آمده است. فکر و اندیشه در قالبی ریخته می‌شود که به آن جمله می‌گویند؛ جمله هم از اجزائی ساخته می‌شود که کلمه نام دارد و هر کلمه از حرف ترکیب می‌آید و حرف از صوت پدید می‌آید که در هر زبان به شیوه خاص تلفظ می‌شود. این کتاب دستور مختصر زبان فارسی است که در آن مباحثی چون اسم، صفت، ضمیر، فعل، قید، حرف اضافه و .... مطرح شده است.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب