کتاب گلستان سعدی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین متون ادب فارسی است. اگر بخواهیم ده اثر مهم تاریخ ادبیات ایران را نام ببریم بدون شک گلستان سعدی یکی از آنهاست. این کتاب را سعدی در بهار 656 هجری قمری نوشته است و در همان دوران به اهمیتش پی‌بردند و «خاص و عام آن را به مطالعه گرفتند و پسندیدند و قرنهاست در سراسر قلمرو زبان فارسی و بسیاری از کشورهای اسلامی و غیره آن را به درس می‌خوانند». گلستان سعدی راه خود را در سراسر جهان باز کرده است و مورد توجه ملل دیگر جهان قرار گرفته است و «به زبان‌های مختلف جهان بارها ترجمه شده است چندان که شاید بتوان گفت تعداد آن ترجمه‌ها و پژوهش‌ها در دیگر زبان‌ها بیش از چاپها و تحقیقاتی است که از گلستان و درباره گلستان به زبان فارسی صورت گرفته و انتشار یافته است.

منابع مشابه بیشتر ...

65748688c8e74.jpg

سعدی در کیش

سیدجعفر حمیدی

چنانچه از متن کتاب گلستان سعدی در باب سوم- در فضیلت قناعت- بر می آید این شاعر و سخنسرای بزرگ علاوه بر سفرهای بسیار که یک دوره طولانی سی ساله را در برمی گیرد سفری نیز به جزیره کیش داشته است اما زمان وقوع و علت این سفر و محل دقیق توقف او در جزیره از گزارس گلستان مستفاد نمی شود. در این کتاب با شواهد و مدارک تاریخی، زمان سفر او به کیش مشخص شده است. چنان که می دانیم جزیره کیش در زمان اتابکان فارس در قلمرو این خاندان بوده و از امنیت و رونق بسیار برخوردار گردیده بود و سعدی به اتکای همین امن و آسایش که در آن عصر در فارس و بنادر حاکم بوده با خیالی راحت و آرام به جزیره کیش سفر کرده است...

64e36f0cb1eed.jpg

کتاب کشف‌الابیات بوستان و گلستان سعدی

برات زنجانی

دکتر برات زنجانی در توضیح موضوع کتاب کشف الابیات بوستان و گلستان سعدی می گوید: شهرت بوستان و گلستان سعدی از نیمه دوم قرن هفتم یعنی اندکی بعد از تالیف آنها شروع شده و در امتداد زمان به درازای قرنها و اعصار کشیده شده است. هر چند اغلب بیتهای بوستان پاره ای از روح بلند سعدی و هر کدام مستقلا دارای معنی و مفهوم بایسته و شایسته است اما برای درک مسیر فکری شاعر گاهی دانستن رابطه و بستگیهای بیتی با بیتهای دیگر و یافتن جای آن لازم می گردد و به همین منظور برای مثنویها "کشف الابیات" ساخته اند و کمترین فایده این کار نشان دادن این است که بیت منسوب به شاعر در کتاب او آمده و یا نیامده است. در تنظیم کشف الابیات بوستان سعی کردم و روشی پیش آوردم که در تمام چاپهای بوستان بتوان از این بیت یاب استفاده کرد....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63f61b859703d.jpg

حماسه فتحنامه نایبی

گوینده این منظومه اسدالله منتخب السادات یغمایی متخلص به منتخب که از تبار یغمای جندقی شاعر قرن سیزدهم است و پدر حبیب یغمایی نویسنده و شاعر و مدیر مجله یغما. حماسه فتحنامه نایبی منظومه ای است درباره ظهور و قدرت گرفتن عیاران حلقه نایبی که در برابر بیدادا ناصرالدین شاه در شهر کاشان سر به شورش برداشتند و در ضمن زد و خوردها و ستیز و گریزهای فراوان و استیلا بر تعدادی از شهرها و روستاهای کویری به تدریج به اقتضای تعالیم سید جمال الدین اسد آبادی به قیام مشروطیت متمایل شدند و به مهاجران ملی پیوستند و جنگ کنان تا قصر شیرین و بغداد پیش رفتند و سران آنها با نقشه دولت انگلیس و بر سر همین ملتخواهی بر سر دار رفتند .

نظم/شعر کلاسیک/کلیات شعر کلاسیک
کتاب
60fd031d6d5e8.png

تحفه های آن جهانی: سیری در زندگی و آثار مولانا جلال‌الدین رومی

«تحفه‌های آن‌جهانی» عنوانی است که از بیتی از مولانا برای این کتاب وام گرفته شده است. کتابی که گردآورنده مقالاتش نهایت سعی و تلاش خود را کرده تا از عمیق‌ترین و جدی‌ترین تحقیقات را درباره مولانا، زندگی و آثارش بخش‌هایی را انتخاب کند. کتاب در چهار بخش: زندگی و آثار مولانا جلال‌الدین، جهان‌بینی و تفکر مولانا، مولانا و مثنوی، و مولانا و غزلیات شمس سامان یافته است.

کلیات/مجموعه مقالات مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
کتاب