اشارات نجومی متن «ویس و رامین» به ترتیب ذیل می‌آید. توصیف پیکرهای برج‌ها و دیگر پیکرهای شمالی و جنوبی گنبد آسمان، اساساً همچون بخشی جدا، اما پیوسته در «ویس و رامین» (چاپ بنیاد فرهنگ، ص 87 ـ 90) به بهانه «وصف شب» از هنرنمایی‌های فخرالدین اسعد بشمار می‌رود، و گویا در متن پهلوی داستان چنین وصفی نبوده است. به هر حال، اشارات پراکنده ( ـ ابیات نجومی) را موافق با ترتیبی که در کتاب‌های نجومی کهن («صور» و «تفهیم» بیرونی) رعایت شده، زیر عنوان‌هایی که خود از آنها برگزیده‌ایم، یاد می‌کنیم، سپس به اشارت‌های «اخترگویی» (= احکام نجوم/ تنجیم)پرداخته است.

منابع مشابه بیشتر ...

62b9b88f086f6.jpg

ویس و رامین - جلد اول

فخرالدین اسعد گرگانی

منظومه ویس و رامین از شاهکارهای ادب فارسی و سروده فخرالدین اسعد گرگانی شاعر قرن پنجم هجری است. این داستان عاشقانه منظوم در حدود ۹۰۰۰ بیت دارد که در بحر هزج مسدس محذوف یا مقصورسروده شده است. چنان که از شواهد و قراین بر می‌آید فخرالدین اسعد گرگانی این اثر را از متنی پهلوی به شعر فارسی برگردانده است که در این ترجمه با آرایش کلام و به کاربردن صنایع لفظی و معنوی شاهکاری عظیم خلق کرده است.

5f70cc3f2fa2a.png

ویس و رامین

فخرالدین اسعد گرگانی

منظومه ویس و رامین از شاهکارهای ادب فارسی و سروده فخرالدین اسعد گرگانی شاعر قرن پنجم هجری است. این داستان عاشقانه منظوم در حدود ۹۰۰۰ بیت دارد که در بحر هزج مسدس محذوف یا مقصورسروده شده است. چنان که از شواهد و قراین بر می‌آید فخرالدین اسعد گرگانی این اثر را از متنی پهلوی به شعر فارسی برگردانده است که در این ترجمه با آرایش کلام و به کاربردن صنایع لفظی و معنوی شاهکاری عظیم خلق کرده است./

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61cb220f6a966.png

حکیم رازی: حکمت طبیعی و نظام فلسفی محمد بن زکریای صیرفی

پرویز اذکایی

حکیم رازی گذشته از جنبه پزشکی‌اش که آوازه جهانی گسترده‌ای یافته است، به لحاظ حکمت طبیعی، علم اثباتی و روش تجربی با فرانسیس بیکن قابل قیاس است و بر او فضل تقدم دارد. در این کتاب به حکمت طبیعی و نظام فلسفی رازی پرداخته شده و هدف از تألیف آن است که فلسفه به طور کلی و به معنای اخص کلمه یعنی حکمت طبیعی مادی و اینکه با درک فیزیک رازی دیگر جایی برای متافیزیک در فلسفه ایران نمی‌ماند، مگر برای ذهنی‌گرایان چاره‌ناپذیر و ایده‌آلیست‌های لفاظ و لغت‌باز.

شرح حال/تک نگاری
کتاب
6077ef8184356.png

مشاهیر همدان: غمام و نثری

پرویز اذکایی

در این کتاب به زیست‌نامه دو تن از نویسندگان مشهور همدان یعنی سیدمحمد یوسف زاده (غمام) و آقاشیخ موسی نثری پرداخته شده است. غمام همدانی (1253 ـ 1321 ش) از شعرا، ادبا و عرفای همدانی بود که در این نوشتار به جنبه شخصیتی و معرفتی او پرداخته نشده است، بلکه مدنظر در این کتاب، جنبه «سیاسی» غمام و نقشی بود که در جنبش مشروطه‌خواهی همدان و آگاه‌گری مردمان داشت. در بخش دوم کتاب به زندگی کامل و جنبه سیاسی و اندیشه‌های موسی نثری پرداخته شده است. او فاضلی ترقی‌خواه، روزنامه‌نگاری میهن‌دوست، رمان‌نویس و تاریخ‌دان، شارح ادب‌پیشه، فرهنگی بنیادگر، رئیس معارف‌پرور، ریاضی‌دان نوآور، سرآمد معاصران آن سامان بوده است.

شرح حال/تک نگاری
کتاب