زندان و سروده‌های مربوط به آن، بخش وسیعی از ادبیات عرب و فارسی را به خود اختصاص داده است. شاعران آزاده از گذشته دور تا امروز در این زمینه معانی زیبا و مضامینی انسانی آفریده‌اند که مطالعه و بررسی آن خالی از لطف و فایده نیست. ابوفراس حمدانی، شاعر معروف قرن چهارم هجری از پیشگامان حبسیه‌سرایی در ادبیات عرب محسوب می‌شود که در طول اسارت خویش در قصایدی موسوم به «رومیات » مقوله زندان و متعلقات آن را به رشته نظم درآورده است. در ادبیات فارسی نیز قدیم یترین حبسیه متعلق به مسعود سعد سلمان، شاعر نامور قرن پنجم و ششم است. در این مقاله حبسیات این دو شاعر با هدف یافتن مضامین مشترک مورد بررسی قرار گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

6546431fa390e.jpg

فرهنگ لغات و کنایات دیوان مسعود سعد

محمد مهیار

در این مجموعه، لغات، ترکیبات، اصطلاحات و کنایات دیوان مسعود سعد‌‌ تشریح و تفسیر شده است .این فرهنگ بر اساس تصحیح دکتر مهدی نوریان فراهم آمده و در آن واژه‌ها و اصطلاحات مورد بحث به ترتیب الفبایی تنظیم شده است. معنی هر واژه با یک تا سه شاهد شعری همراه است .صفحات پایانی به فهرست منابع و ماخذ اختصاص دارد.

6093b3661c8f0.png

مسعود سعد سلمان

توفیق سبحانی

این کتاب دربرگیرنده پیش‌گفتاری درباره خلاصه زندگی و سبک و افکار مسعود سعد سلمان و 29 بخش بلند و کوتاه از قصاید، ترکیب‌بند، غزل، قطعه، رباعی و نمونه‌هایی با عنوان ابیات برگزیده است.