مقاله حاضر درباره بررسي ‌‌تاثير متغير طبقه اجتماعي در گسترش واژگاني و ساختاري زبان نوشتاري دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدايي شهر مشهد است. در اين مقاله، در چارچوب نظريه بازيل برنشتاين كه به بررسي ‌‌تاثير متغير طبقه اجتماعي بر روي گونه زباني دانش آموزان مقطع ابتدايي و كاربرد تعدادي از مقوله‌هاي دستوري شامل: تعداد واژه، اسم،... مي‌پردازد، پرداخته شد تا به سوالات تحقيق پاسخ داده شود. برنشتاين (1975) در نظريه خود دوگونه زباني محدود و گسترده را كه متاثر از ساختارهاي اجتماعي متفاوتند مطرح مي‌كند و به مفهوم كنترل اجتماعي، نقش انواع خانواده، توزيع طبقاتي متغير توالي‌هاي پاياني، توالي‌هاي خود محور و جامعه محور در كاربرد دو گونه زباني محدود و گسترده اشاره مي‌كند. نتيجه به دست آمده از مقاله حاضر نشان مي‌دهد كه تفاوت‌هاي طبقاتي و ساختارهاي اجتماعي مي‌توانند به عنوان عاملي مهم براي تمايز نوع گونه زباني و در نهايت ميزان مهارت دانش‌آموزان مقطع ابتدايي در به كارگيري زبان باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fafbfd49d27f.png

زبان: بازتاب زمان، فرهنگ و اندیشه (مجموعه مقالات)

نادر جهانگیری

این کتاب دربرگیرنده سیزده نوشتار درباره زبان‌شناسی است؛ عناوین مقالات به این ترتیب است: توانش زبانی، رفتار غیرکلامی، نگاهی تازه به گویش‌شناسی، زبان‌شناسی تاریخی و چشم‌انداز آینده آن، تغییر زبان در زمان و مکان، پاره‌ای ویژگی‌های جامعه‌شناسی زبان فارسی، الگوهای متغیرها در فارسی تهران، گونه‌های احترام و سلطه و همبستگی در زبان فارسی و .... .

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب
58c629855ffb2.PNG

C-Test و سنجش توانایی عمومی زبانی

علی افخمی

در تحقیق حاضر، گونه‌های مختلف C-Test بعنوان آزمونهایی برای سنجش توانایی عمومی زبانی مورد بررسی قرار گرفتند. در آغاز C-Test بعنوان گونه اصلاح شده آزمون بسته ( cloze) به رشته آزمون سازی زبان وارد شد و جایگاه خود را پید اکرد . اولین C-Test از طریق حذف نیمه دوم کلمات (بصورت یک کلمه در میان ) در یک متن چند پاراگرافی ساخته شد، عمل حذف از جمله دوم متن آغاز می‌شد. بررسی‌های متعدد نشان دادند که این آزمون می‌تواند توانایی عمومی زبانی را همانند تافل و آزمون بسته اندازه بگیرد. هدف تحقیق حاضر این که یکبار دیگر روی نتایج تحقیقات قبلی صحه بگذارد. بدین منظور، ده گونه مختلف C-Test با استفاده از روش‌های حذف گوناگون ساخته شدند که یکی از این ده نوع براساس همان قاعده اول ساخته شد. این ده نوع C-Test به همراه یک تافل و آزمون بسته استاندارد در میان حدود 500 نفر دانشجوی سال آخر رشته زبان انگلیسی اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل‌های آماری نشان داد که C-Test می‌تواند توانایی‌های متعددی را اندازه بگیرد که یکی ازآنها احتمالأ توانایی عمومی زبانی است و در این راستا، نمی‌توانند این توانایی را به طوریکسان اندازه بگیرند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
مقاله