در «مجموعه چهره ملل» که سال‌ها پیش بنیان نهاده شد اخیرا کتابی به چاپ رسیده است به نام «سرزمین و مردم افغانستان»، انتشار این مجموعه را که پیشتر بنگاه ترجمه و نشر کتاب پایه‌گذاری کرد اکنون شرکت انتشارات علمی و فرهنگی دنبال می‌کند. در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم که از ابتدای سال 1367 تاکنون در همین مجموعه چهار کتاب دیگر راجع به کامبوج، هند غربی، چکسلواکی و زامبیا منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

65818ffa7895c.jpg

انتقاد از دوهزار و پانصدسال شاهنشاهی ایران

محمدجعفر طاهری

محمدجعفر طاهری میگوید: دورنمای جشن دوهزار و پانصد ساله ایران آنچنان نظرم را به خود جلب نمود که لازم دانستم حقیقت را که در یک عمر طولانی از طریق الهامات و تجربیات و اطلاعات صحیح بدست آورده برای بیداری هم میهنان عزیز و آیندگان بی خبر از واقعات در این دفتر به رسم یادگار به رشته تحریر در آورم و به دلیل جشن دوهزار و پانصد ساله بنام کورش کبیر درصدد برآمدم بدانم این شخص کیست و این همه تشکیلات و غوغای عظیمی که برای او فراهم نموده اند چیست؟ ....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6033952e245e0.png

فرهنگ شناسی؛ گفتارهایی در زمینه فرهنگ و تمدن

چنگیز پهلوان

روشن است که مفهوم گسترده و پیچیده‌ای چون فرهنگ را نمی‌توان با یک یا چند نوشته مهار و محدوده آن را به‌آسانی ترسیم کرد. مفهوم و عرصه فرهنگ از دیرباز در معرض تفسیرهایی گونه‌گون و متنوع قرار داشته است. نویسندگان، ادیبان و محققان هر یک از دید و نظر خود با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند و تفسیری دلخواه یا روشمند از آن دانسته‌اند. پرسش اصلی این نیست که چه تعریفی از فرهنگ عرضه می‌کنیم، مهم آن است که بررسی‌های مربوط به فرهنگ را در ارتباطی منظم، منسجم و سازمان‌یافته که اجزاء آن پیوندی منطقی با هم داشته باشند و اندیشه‌ای واحد و همگن را به نمایش درآورند، در چارچوبی علمی و برخوردار از پژوهش و بهره‌مند از نگرشی تاریخی قرار دهیم. این کتاب در این راه گام برمی‌دارد.

کلیات/مجموعه مقالات فرهنگ و تمدن
کتاب
5ff300322eab9.png

شعر عربی در عهد جاهلی

این کتاب از کارل بروکلمان درباره شعر عربی در عهد جاهلی است. بروکلمن در مقدمه این کتاب، مفهوم و گستره کار خود یعنی تاریخ ادبیات را توضیح می‌دهد و منابع عمده کار خود را در بخش دوم معرفی می‌کند که هر دو به تمامی کتاب باز می‌گردند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب