تعزیه که نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی- شیعی و بیشتر درباره کشته‌شدن امام حسین ع و مصائب اهل بیت است به بالندگی تئاتر در ایران کمک رسانده است. جذبه و شوری که مشاهده تعزیه در جان صادق همایونی پدید می آورد، او را بر آن داشت تا برای آشنایی بیشتر با حوادث پشت صحنه تعزیه خوانی تلاش نماید. کتاب حاضر، نتیجه همین کوشش هاست. همایونی در بخش اول تحت عنوان "سخنانی پیرامون تعزیه" به ترتیب در رابطه با ریشه های تاریخی مذهبی تعزیه، ریشه های نمایش در ایران قبل از اسلام، تحولات و سیر تکامل تعزیه، ارکان و عناصر سازنده تعزیه ، بیگانگان و تعزیه های ایرانی، سرایندگان تعزیه ها و منبع الهام آنان، تعداد و اسامی تعزیه ها، نسخه ها و طریقه تعزیه خوانی، ترتیب تعزیه خوانی، وسائل، ابزار و لباس، محل های تعزیه خوانی و تعزیه خوانان مشهور شیراز، تعزیه های مضحک، تعزیه و نویسندگان و پژوهشگران ایران، اصطلاحات و اسامی در تعزیه سخن رانده است. در بخش دوم کتاب نیز که "چهار تعزیه" نام دارد متن تعزیه های (قاسم، تعزیه عباس – امام، تعزیه امام رضا، تعزیه حضرت معصومه) آورده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614eaff516c19.png

فرهنگ مردم سروستان

صادق همایونی

این کتاب در زمینه مردم‌نگاری جغرافیای طبیعی و فرهنگی سروستان به نگارش درآمده است. این کتاب از نخستین کتاب‌ها و مجموعه نشریه‌های مفصل در موضوع مردم‌نگاری درباره فرهنگ مردم روستایی ایران است که نخستین بار به سال 1349 انتشار یافته است. کتاب در دو بخش با نام‌های زندگی مادی و زندگی معنوی، به وسایل اقتصادی، آبیاری و نحوه تقسیم آب، مساجد، آب‌انبارها، گردشگاه‌های عمومی، زیارتگاه‌ها، آسیاب‌ها، خوراک، تجارت، معیشت، سرگرمی‌ها، لهجه‌ها، زبان‌های بومی، هنرهای دستی، ادبیات عامه و .... می‌پردازد. در پایان کتاب نیز فرهنگی از لغات و واژگان محلی سروستانی همراه با آوانگاری و معنی هر کلمه آمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
5d6d5d071b611.png

آنکس که با سایه‌اش حرف می‌زد

صادق همایونی

می‌توان گفت بیشتر و شاید هم همه گفتگوهایی که درباره آثار صادق هدایت صورت گرفته، درباره داستان‌های اوست و نه دیگر آثار او که همه دارای شیوه‌های نوین و جالب و عمیق است. نویسنده در این کتاب ابتدا به سراغ آثار دیگر صادق هدایت رفته و آنها را بررسی کرده است. در بخش دوم کتاب درباره تأثیر صادق هدایت در شعر امروز سخن گفته است. آنکس که با سایه‌اش حرف می‌زد، .... و این زندگانی من است! و سالشمار و رویدادهای زندگانی صادق هدایت دیگر بخش‌های این کتاب را شکل می‌دهند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب