يكي از داستان‌هاي هفت‌پيكر نظامي، بهرام‌گور و كنيزش فتنه در شكارگاه است. اين داستان را نظامي از روايت بسيار ساده، كوتاه و طرح گونه و گذاري فردوسي گرفته، پرورده و بخش دومي بدان افزوده است. پس از نظامي اين داستان را اميرخسرو دهلوي (750-651) در هشت بهشت و عبدي بيك نويدي شيرازي (988-921( در هفت اختر آورده اند كه هر دو تقليد و نظريه‌اي از هفت‌پيكر نظامي است. اميرخسرو بخش مياني داستان را با تغييراتي اندك نسبت به روايت نظامي آورده و عبدي بيك بر دامنه تغييرات افزوده است. با مقايسه و تحليل اين چهار روايت در مي‌يابيم كه هنر نظامي در داستان‌پردازي و عناصر و بن‌مايه‌هاي داستاني و جنبه‌هاي اخلاقي و رواني بر روايت‌هاي ديگر برتري دارد. اين مقايسه تنها از نظر ساختار روايي و داستاني است نه جنبه‌هاي زباني و شگردهاي بياني و سبكي؛ تنها در پايان مقاله به عنوان نمونه، توصيف كنيز را از چهار روايت نقل مي‌كنيم تا خواننده خود به اين قياس دست زند. در آغاز مقاله نيز ضمن معرفي چهار اثر و گزارش چهار روايت مي‌كوشيم به كمك نموداري، نقش مايه‌هاي داستاني را نشان داده و به وجوه شباهت و اختلاف روايت‌ها بپردازيم.

منابع مشابه بیشتر ...

63f4bfc63f62f.jpg

قران السعدین

امیرخسرو دهلوی

نام این مثنوی «قِران سَعدین» است که معنی لفظی آن عبارت است از مقارنه‌ی دو اختر یا ستاره‌ی سعد. این منظومه درباره‌ی برخورد و رویارویی معزالدین کیقباد (جانشین غیاث الدین بلبن و پادشاه دهلی) است با پدرش بغراخان. معزالدین کیقباد پس از آنکه به شاهی رسید، به لهو و لعب پرداخت. برای همین پدرش، بغراخان، از بنگال راهی دهلی شد تا او را از راه ناراست بازدارد، که کیقباد جوانی کرده و لشکر در برابر پدر آراست. اما هنگام رویارویی دو طرف، مخاصمت از میان برخاست و آشتی برقرار شد. امیرخسرو دهلوی، شاعر بزرگ فارسی سرای هندوستان، از این رویارویی تعبیر به «قران سعدین» کرده و شرح آن را در قالب منظومه‌یی به همین نام در سال ۶۸۸ هجری قمری به نظم درآورده است.

634d4117b76cb.jpg

نظامی، امیرخسرو دهلوی و داستان خسرو و شیرین

زهره صادقی منش

این پایان نامه بررسی کوتاهی است در زندگینامه نظامی و امیرخسرو دهلوی و همچنین اشعار خسرو و شیرین و شیرین و خسرو. در این رساله دویست بیت از خسرو و شیرین نظامی و دویست بیت از شیرین و خسرو امیرخسرو دهلوی در دو داستان مشابه انتخاب و به بررسی صنایع ادبی آنها پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
57e554daa12bf.PNG

بررسي ساختار ارسال مثل (بحثي در ارسال مثل و تفاوت آن با برخي گونه‌ها و ساختارهاي مشابه آن)

حسن ذوالفقاری

شعر و مثل همسايه ديوار به ديوارند، شاعران و نويسندگان همواره براي آنكه به لطف و شيريني و رسايي كلام خود بيفزايند، از مثل بهره جسته‌اند، بسياري از مثل‌ها نيز حاصل رواج اشعار معروف شاعران و نويسندگان فارسي زبان است. اين تعامل بر غناي ادب فارسي افزوده و زبان مردم را غني و پرمايه ساخته است. در اين مقاله پس از ارايه تعاريف مثل، ويژگي‌هايي چون ايجاز، جنبه‌هاي تشبيهي و استعاري، كاربرد مردمي و رواج، آهنگ، جنبه‌هاي پند و اندرزي، جنبه‌هاي تجربي مثل‌ها و رسايي و فصاحت آنها تشريح مي‌شود تا بدين ترتيب شباهت و نزديكي مثل را به شعر نشان دهيم. براي آنكه جايگاه امثال منظوم و ارسال مثل را ميان انواع مثل دريابيم، با انواع مثل از نظر ساخت زباني، ريشه‌هاي داستاني و غير داستاني، درون‌مايه و محتوا، زبان و بيان، رواج و قدمت، آشنا مي‌شويم. سپس مثل‌هاي منظوم معرفي و ابعاد گوناگون آن بررسي مي‌شود. پس از آن به كاركرد مثل در شعر شاعران از طريق ارسال مثل اشاره مي‌شود و تفاوت ارسال مثل با تمثيل، اسلوب معادله، تضمين، تلميح و كلام جامع تبيين مي‌گردد. در اين بخش مولف مي‌كوشد شباهت‌هايي را كه موجب برخي اشتباهات شده است، از طريق بيان تفاوت‌هاي باريك ميان ارسال مثل و موارد ياد شده نشان دهد. در پايان مقاله شيوه‌هاي خاص شاعران در مثل آوري و ارسال بيان مي‌شود.

فرهنگ و تمدن/امثال و حکم پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله