چنان که گفتیم برای شعر معاصر جدا از شاخصه‌ها و مشخصه‌های بسیاری که می‌توان برشمرد، این ویژگی در صدر است؛ شعر معاصر به شدت متأثر از عوامل برونی و حاکم بر جهان و روزگار خویشتن است. فی المثل در حالی که فضای شعر نیما، همواره سرشار از بوی جنگل و باران و برنجزاران است؛ از شعر «آتشی» و «باباچاهی» هُرم دشتستان و جنوب تفتیده برمی‌خیزد و شعر «مفتون» شمیم آذربایجان دارد و «شاملو» و «فروغ» صبغه زندگی پایتخت و پایتخت‌نشینی و سایه روشن روزگار ماشین را در آینه شعر خویش نشان می‌دهند. این پیش سخن برای این بود تا سخن را به شعر شاعران پهنه خراسان و ویژگی‌های آن بکشانیم: یک ویژگی برجسته که در شعر معاصر خراسان مشهود است همانا، ساختار استوار و استخوان‌بندی فخیم شعر کهن خراسانی است. این فخامت و استواری البته در سرشت شاعران خراسان، حتی مردم عادی و کوچه بازار این خطه نیز هست.

منابع مشابه بیشتر ...

62b9c5a273e4b.jpg

نغمه های قدسی

غلامرضا قدسی

خراسان از دیرباز خاستگاه ادب و فرهنگ ایران زمین بوده و چهره های تابناک برخاسته از این خاک پاک، ستاره های روشن آسمان ادبیات می باشند. غلامرضا قدسی از شخصیت های سرشناس ادبیات معاصر و از بزرگان شهر و ادب زمان ماست که از دامن این مهد هنرخیز و ادب پرور قامت برافراشت. از وی آثار ارزنده ای در همه قالبها و فرمهای شعر فارسی و فرمهای شعر فارسی به یادگار مانده است.

62a71400c0ada.jpg

دیوان محمدحسین میرزا امیرالشعراء نادری

شاهزاده محمدحسین میرزا امیرالشعراء نادری

کتاب حاضر مجموعه ای از قصاید و غزلیات و مسمطات و قطعات و مثنویات و رباعیات شیوای مرحوم شاهزاده نادری شاعر معاصر خراسان است که بیشتر مناسبت سمت ملک الشعرائی آستان قدس رضوی که داشته است در مدایح ائمه هدی و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) سروده و در اعیاد مذهبی خوانده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

655b63dfbae17.jpg

بوستان سعدی

بوستان، همتای جاودانه‌ی گلستان، با این تفاوت که منظوم است. این منظومه‌ی چهارهزار بیتی همانند گلستان داستان به داستان و مواعظ شیرینی در آغاز یا انجام هر داستان در آن آمده است. وزن این منظومه، همانند شاهنامه‌ی فردوسی (بحرمتقارب) است. این اثر درخشان هم‌مانند گلستان مخاطب عام و خاص دارد و مطبوع هر طبعی است، و بیش از هفتصد سال است که در اقلیم فارسی زبان (علاوه بر ایران، شبه قاره‌ی هند، افغانستان و آسیای میانه به ویژه سمرقند و بخارا و تاجیکستان) در مکتب‌خانه‌ها و سپس در عصر جدید در آموزشگاه‌ها و مدارس عالی و دانشکده‌ها کتاب درسی آموزشی است و مهمترین درسی که می‌دهد درس زندگی است. بوستان مشتمل بر 10 باب است : 1. در عدل و تدبیر و رای 2. در احسان 3. در عشق و مستی و شور 4. در تواضع 5. در رضا 6. در قناعت 7. در عالم تربیت 8. در شکر بر عافیت 9. در توبه و راه صواب 10 .در مناجات و ختم کتاب.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/آثار سعدی
کتاب
63457977bc065.png

فرهنگ لغات عامیانه و معاصر شامل: لغات و ترکیبات عامیانه و واژه‌های نو و متداول در آثار نویسندگان معاصر فارسی (با تجدیدنظر و اضافات)

رضا انزابی نژاد

اهداف این فرهنگ را می‌توان این موارد دانست: تکمیل فرهنگ لغات عامیانه جمال‌زاده؛ تدوین مرجعی برای خوانندگان و پژوهندگان نثر فارسی از حیث مشکلات لغوی از آغاز رمان‌نویسی در ادبیات ایران بدین‌سو و بی‌نیاز کردن آنان از رجوع به فرهنگ‌های پرحجم موجود؛ تألیف فرهنگ ویژه واژگان فارسی که بالقوه و به طور مستمر در ادبیات فارسی امروز مورد استعمال نصرنویسان در انواع ادبی است. بنابراین این فرهنگ شامل است بر: لغات و ترکیبات عامیانه و کلمات برساخته و مستحدث که اخیراً باب و متداول شده است و اصطلاحات جدید عامیانه یا ترکیبات و کلماتی که از زبان محاوره وارد داستان کوتاه و بلند شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب