بوستان، یا سعدی نامه، مثنوی اخلاقی و عرفانی فارسی، شامل حکایت‌های کوتاه و حاوی یک دیباچه (یک حکایت) و ده باب است که به ترتیب عبارتند از: عدل، احسان، عشق و مستی و شور، تواضع، رضا ، قناعت، تربیت، شکر بر عافیت، توبه و راه صواب و در پایان مناجات. بوستان با آن‌که بظاهر نخستین کتاب سعدی است، آرمانشهر و مدینه فاضله وی نام گرفته است. اعتبار ادبی این کتاب سبب شده که از همان آغاز، به آن توجه کنند و بارها رونویسی شود. کتاب پیش رو نسخه چاپ سنگی از بوستان است که در سال 1939م در لاهور به چاپ رسیده است. این نسخه به اهتمام ملک محمد عارف دین محمدی و به خط نستعلیق مولوی حکیم به دو قلم درشت برای متن اصلی و ریز جهت حواشی و توضیحات تالیف شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63591ef441cec.jpg

سعدی نامه (یادگار هفتصدمین سال تالیف گلستان)

جمعی از نویسندگان

به مناسبت هفتصدمین سال تصنیف گلستان و بوستان شماره ای از مجله تعلیم و تربیت برای تحقیق و تتبع در آثار و احوال سعدی اختصاص یافت و همین مجموعه است که بنام سعدی نامه انتشار می یابد. سعدی نامه در سال 1316 در شماره 11 و 12 مجله تعلیم و تربیت منتشر شده است

61b5efaa12983.png

چاپ سنگی

اسمعیل دمیرچی

تکنیک هنر چاپ سنگی بعد از ورود از اروپا به ایران، رونق خوبی داشته است؛ به گونه‌ای که عباس میرزا نایب‌السلطنه در حدود 150 سال پیش جهت بازدید و آشنایی با این فن میرزاجعفر تبریزی را به مسکو اعزام نمود، این میرزاجعفر با هوش و درایت ذاتی روش کار را فراگرفت و با خود ابزار و ادوات مربوط به چاپ سنگی را به تبریز آورد و پابه‌پای ملل صاحب مطبعه آن روز در ایران هم تحولی در این هنر به وجود آورد و در شهر تبریز با روش چاپ سنگی به تکثیر کتاب همت گماشت. در این کتاب مباحثی درباره چاپ سنگی از قبیل تاریخچه چاپ سنگی، سنگ‌های مخصوص سنگ چاپ، نگارش و آماده‌سازی سنگ چاپ، روش انتقال تصویر به سنگ و ... آورده شده است.