درباره سمرقند و مزارات، مقامات، رجال و اولیا و تاریخ آن شهر از قرن چهارم تا حدود صد و پنجاه سال پیش چند کتاب نوشته شده است. صاحب کشف الظنون، ‌حاجی خلیفه ذیل «تواریخ سمرقند» از چهار کتاب تألیف مستغفری، ادریسی، نسفی و سمرقندی نام برده است. آخرین کتاب مربوط به سمرقند به زبان فارسی، تألیف ابوطاهر بن قاضی سمرقندی (تألیف1251ق) است. کتاب حاضر که قندیه نام دارد، جدای از همه این کتابهاست. دکتر ایرج افشار این رساله را از روی تک نسخه ای که به این نام در سال 1909م در سمرقند به چاپ رسیده، تصحیح کرده است. این نسخه به انتخاب ناشر آن ملا عبدالحکیم از روی نسخه های متعدد گردآوری و مرتب شده که توسط دکتر سعید نفیسی از افغانستان به ایران آورده شده و به امانت در اختیار ایشان قرار داده شده بود. در این رساله، اطلاعات و نکاتی درباره شهر سمرقند، مزارات، شرح زندگانی و کرامات تنی چند از صوفیه معروف ترکستان بیان شده است. دکتر افشار این کتاب را در سال 1334 شمسی به زیور طبع آراست.

منابع مشابه بیشتر ...

6592cdb80d6f7.jpg

عارفان و صوفیان: آشنایی به راه و روش آنان (شرح حال و آثار عده ای از پیران و مشایخ ایران)

حسین جودت

عرفان و تصوف ریشه و منشاء بسیار قدیمی در ایران دارد و با تشیع سازش و نزدیکی زیاد پیدا کرده و به تدریج و مرور زمان در بین افراد اکثر طبقات و قشرهای اجتماع ایران رخنه و نفوذ کرده مریدان و خاکساران و سرسپردگانی در هر گوشه و کنار دارد. تعداد و شمار پیران و مشایخ صوفیه و رهبران طریقت نیز زیاد و مورد احترام خرد و کلان در هر عصر و زمان بوده اند. در این مجلد به ذکر نام و حال هجده تن از عرفا و صوفیان خدمتگذار ایران پرداخته شده است و به ذکر نام و نشان و هنگام زیست آنان اکتفا شده شمه ای نیز از رشحات فکری و آثار قلمی آنان نقل شده است تا خوانندگان بطرز اندیشه و تفکر آنان پی برده و به تعالیم اخلاقی و راه و روششان آشنایی کمی پیدا کنند. این کتاب شامل هجده فصل است و هر فصلی مخصوص معرفی پیری از پیران طریقت ایران است.

658435ed88b28.jpg

داستانهای سرزمین صوفیان

مژده بیات, محمدعلی جم نیا

داستانهای سرزمین صوفیان کتابی است که درباره زندگی و آثار شش عارف نامی ایران (حلاج، ابوسعید ابوالخیر، عطار، نظامی، مولوی و جامی) به شکل چکیده و با زبانی شیرین به خامه یک بانوی فاضل و محقق ایرانی به زبان انگلیسی در آمریکا نشر یافته است. داستانهای کتاب به شیوه امروزی و دور از اصطلاحات و مفاهیم دشوار صوفیانه بیان شده است و در عین حال خواننده را با تصوف و عرفان مشرق زمین آشنا می سازد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61176ea205827.png

فهرست کتابهای خطی کتابخانه ملی ملک (جلد چهارم): نسخه‌های فارسی از کلیات شوقی تا یوسف و زلیخا

مرحوم ملک از سال 1303 خورشیدی با عشق بسیار به جمع کتاب پرداخت و این عشق را حاصل ذوق فطری او به علم و ادب باید دانست. این کتاب چهارمین جلد از فهرست نسخه‌های خطی این کتابخانه است و با این بخش معرفی تک‌نسخه‌های فارسی این کتابخانه پایان می‌گیرد.

کلیات/فهارس
کتاب
60fec4c66887d.jpg

اوراق تازه یاب مشروطیت و نقش تقی زاده

کتابی است شامل مجموعه اسناد و اوراق تاریخی که از میان نوشته های بازمانده از سید حسن تقی زاده توسط عطیه تقی زاده جمع آوری گردیده ، بخشی از اسناد مندرج در این کتاب مربوط میشود به اقدامات فرقه دموکرات ایران و افرادی که با سوسیال دموکراتهای قفقاز در ارتباط بوده اند... کتاب اوراق تازه یاب مشروطیت مربوط به سالهای 1325 تا 1330 قمری و نقش تقی زاده در چهارده بخش و شامل این عناوین است: اسنادی درباره انقلاب گیلان و حمله مجاهدین به تهران؛ یادداشتهای چاپ نشده از تقی زاده از عهد مشروطیت؛ نامه ها و اسناد مربوط به دوره مجلس اول؛ اسنادی مربوط به عصر استبداد صغیر؛ مبارزه در اروپا علیه محمد علی شاه؛ دوره مجلس دوم و حزی دمکرات؛ و...

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب