گفتگو از علم کلام اسلامی به یک معنی (که شاید درست‌ترین آن باشد) سیر اندیشه مسلمانان در سراسر تاریخ اسلامی را شامل می‌شود. دین اسلام به اقتضای ماهیت خود و به حکم شرایط تاریخی که در آن پا به عرصه وجود نهاد، بیشترین مطالب را درباره موضوع‌های ماورای طبیعی گفت؛ نیز از دین‌های گذشته درباره این موضوع‌ها روشن‌تر سخن گفت. درباره خدا، صفات الهی، آفرینش انسان و جهان، زندگی پس از مرگ و دیگر مسائل متافیزیکی.

منابع مشابه بیشتر ...

658191fb1050c.jpg

آموزش‌های زرتشت پیامبر ایران درباره روش اندیشیدن و کامیاب شدن در زندگی

تهمورث ستنا

آموزش‌های زرتشت پیامبر ایران درباره روش اندیشیدن و کامیاب شدن در زندگی ، تألیف تهمورث ستنا با ترجمه موید رستم شهزادی، مشتمل بر ترجمه و تفسیر مهم‌ترین بخش اوستا، یعنی گاهان، سرودهای زرتشت است. هدف نویسنده، شناساندن روح و مفاهیم اخلاقی گاهان به‌ویژه برای جوانان است و همین‌طور که خود او بیان کرده، تا حد امکان از به کار بردن اصطلاح‌های تخصصی احتراز جسته است. کتاب فاقد فصل‌بندی است. نویسنده ابتدا کلیاتی درباره اوستا و مهم‌ترین بخش آن گاهان بیان کرده و در ادامه، ترجمه سه دعای زرتشتی، یعنی اشم وهو، یثا اهو و ینگه هاتام را آورده و مفاهیم اخلاقی آن‌ها را توضیح داده است. از آنجایی که گاهان مشتمل بر پنج بخش، یعنی اهونودگاه (هات‌ 28-34)، اشتودگاه (هات43-46)، سپنتمدگاه (هات 47-50)، وَهو خشتر (هات 51) و هیشتوایشت (هات 53) است، نویسنده با آوردن هر بخش، بندهای مربوط به هر کدام را نوشته است. روش او این‌گونه است که ابتدا پیام و مفهوم هر بند را به‌طور مختصر بیان کرده و در ادامه، ترجمه بند مربوط به آن را می‌آورد

5fbe1f3a63a55.png

زبان، اندیشه و فرهنگ (مجموعه مقالات)

یدالله موقن

این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از مقالات است که با مقاله‌ای که تفسیری است بر نظریه نسبیت زبان ورف آغاز شده است. بعد از آن مقاله‌ای به قلم هگل درباره شعر حماسی و نظرش درباره شاهنامه آمده است. چهار مقاله بعدی به بررسی آراء و نظریات لوکاچ درباره حماسه، تراژدی، عرفان، مدرنیسم و کوه جادو اثر توماس مان می‌پردازد. از دیگر مقالات می‌توان از مقاله مشهور مارکسیسم و دیالکتیک به قلم فیلسوف ایتالیایی کولتی یاد کرد که وجوه اندیشه مارکس در کتاب «سرمایه» را تبیین می‌کند. نقدی بر مارکسیسم هم که به بررسی دیالکتیک و تعریفش در آثار هگل می‌پردازد، ارتباط اندیشه مارکس را با منطق دیالکتیکی و فلسفه طبیعت هگل نشان می‌دهد و ساختار اسطوره‌ای اندیشه مارکس را تشریح می‌کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5db7167b6e65e.png

ادب مقاومت

ادبیات مقاومت که از آن با نام‌هایی چون ادبیات پایداری نیز یاد می‌شود به صورت‌های گوناگون در ادبیات جهانی، اسلامی و ایرانی ظهور و بروز داشته است. این ظهور و بروز در دوره‌های گوناگون تاریخی متفاوت بوده است. اما وجه مشترک همه آنچه از آثار ادبی که می‌توانسته‌اند مصادیق ادبیات مقاومت تلقی شوند آن بوده که ضمن ارائه زنده‌ترین شکل ادبیات، از خاستگاهی فطری، در برابر هرچه بدی و زشتی و شر است، صف می‌آراسته‌اند. دکتر غالی شکری در این کتاب به ترتیب ابعاد انسانی، ابعاد قومی یا ناسیونالیستی و ابعاد اجتماعی را از ویژگی‌های اثر ادب پایداری می‌داند، با این تذکر که این سه شرط الزاماً همراه هم نباید فراهم باشند. نویسنده این کتاب دکتر غالی شکری، نویسنده پیکارمند انقلابی، تحلیل‌گر سیاسی و اجتماعی و یکی از برجسته‌ترین ارزیابان ادبی خاورمیانه است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های ادبیات پایداری
کتاب
581a50e12e026.PNG

سمبل قهرمانی در ادب مقاومت

نه هر داستانی را که گزارشگر اعمال قهرمانی باشد، می‌توان اثری در حوزه ادب مقاومت شمرد؛ زیرا که قصه قهرمانی و قصه مقاومت مترادف نیستند. ولیکن اگر یک قهرمان، مظهر مقاومت نیز باشد، آنگاه ما یکی از زیباترن آثار ادبی را در دست خواهیم داشت. مشروط بر اینکه قدرت فنی نویسنده آن را به پایگاه عمل انسانی پخته‌ای رسانده باشد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های ادبیات پایداری
مقاله