58208d0bb90d0.PNG

ما گل‌های خندانیم فرزندان ایرانیم؛ جستاری پیرامون شعر کودک در ایران

آنچه که می‌خوانید؛ بخشی از مطلب مفصلی است که به طور کامل به ویژگی‌های شعر کودک و نوجوان پرداخته است. برای آشنایی با ماهیت کلی این مقوله قسمت‌های اصلی انتخاب شده که با هم می‌خوانیم. شعر کودک به لحاظ آن که مفاهیم آموزشی، تربیتی، رفتاری و ... را از صافی خود می‌گذراند، از ویژگی‌هایی برخوردار است که در شعر بزرگ‌سالان مطرح نیست. به طور کلی در تعریف شعر کودک می‌توان گفت: «شعر کودک در درجه اول شعر است به اعتبار ابزار شعر یعنی کلام و عناصر تشکیل دهنده آن، سپس متناسب با سطح نیازها و انکانات کودکان».

منابع مشابه بیشتر ...

64fdba4addad3.jpg

کتاب فرهنگ فیلمهای کودکان و نوجوانان ازآغاز تا سال 1367

عباس جهانگیریان

پس از گذشت حدودا چهل سال از عمر سینمای ایران به جهت بالا بردنبار عاطفی فیلم و به ویژه در مضامین خانوادگی و ملودرامهای وطنی، در سالهای دهه چهل، کودکان نیز گهگاه در فیلمهای فارسی حضور پیدا می کنند. اما این حضور به تنهایی نمی تواند سرآغاز فیلم کودک در تاریخ سینمای ایران باشد. چرا که سینمای کودک، ویژگیهای خاص خود را دارد و برای مخاطبان خاص خود نیز تولید می شود و فیلم های سینمایی به دلیل جامعیت و عمومی بودن شیوه بیان و پیام آن نمی تواند پاسخگوی این نیاز باشد....

6164441398e14.png

کتاب کودکان و نوجوانان 8؛ قصه، شعر، مقاله، تحقیق، نقد و بررسی

گروهی از نویسندگان

علی اشرف درویشیان را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر ایران دانست. او در نویسندگی به جز صمد بهرنگی، تحت تاثیر نویسندگان بزرگ دیگری مانند بزرگ علوی، صادق هدایت، محمود دولت آبادی، ارنست همینگوی و ویلیام فاکنر نیز بود. او در نوشته‌هایش سعی می‌کرد قلم خودش را با نگاهی به آثار و تکنیک‌های نویسندگی این بزرگان روی کاغذ بیاورد. این مجموعه کتاب‌ها که زیرنظر او به نگارش درآمده، دربرگیرنده شعر، داستان کوتاه، قصه و نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان می‌باشند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

587e70fa3bdf2.PNG

شکل و ساختار شعر کودک

اسدالله شعبانی

در شعر سنتی فارسی، واحد شعر، مصراع و در نهایت بیت است. بنابراین ساختمان شعر سنتی عبارت‌ از واحد‌های کوچک و عموماً پراکنده‌ای است که شاعر با رشته‌هایی از روابط آوایی کلام، از نوع قافیه، ردیف و غیره به آن «شکل» می‌دهد. این شکل‌های مشخص همان قالب‌های متداول شعر مانند مثنوی، دوبیتی، غزل و ... است. در واقع این شکل‌ها، فرمهای ظاهری شعر است چرا که هر واحد شعر ساختمانی مستقل دارد و ذاتاً در روابط آوایی و معنایی خود با بقیه واحدها پیوندی همه‌جانیه برقرار نمی‌کند. در کاربرد قالب‌های شعر، تجریه‌هایی شده و تقریباً همه این قالب‌ها به گونه ای در شعر کودک به کار رفته از این رهگذر شعرهای خوبی هم برای کودکان و نوجوانان سروده شده است. اسدالله شعبانی شاعر کودکان و نوجوانان؛ تاکنون 39 کتاب شعر و قصه منظوم به انتشار رسانده است. آمار نشان می‌دهد که او پرکارترین شاعر سال‌های پیش و پس از انقلاب است. با این همه شعبانی از نظر کیفی نیز در ردیف شاعران مطرح شعر کودک و نوجوان شماره می‌شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات کودک
مقاله