کتاب «بیربال حلال مشکلات» مجموعه قصه‌های بیربال وزیر زیرک جلال‌الدین محمداکبر پادشاه غازی پسر همایون شاه مغول در هند است. اکبرشاه از سال 1560 تا 1605 بر هند حکمفرمایی کرد. دقیقا مشخص نیست که چه تعداد از این قصه‌ها به بیربال تعلق دارد ولی احتمالا تعدادی به وسیله قصه‌گویان روستایی ساخته و به بیربال انتساب داده شده است در هر صورت در اکثر آنها نکات آموزنده‌ای نهفته شده است که قوه خلاقیت فرد را فعال و راه‌هایی را جهت رفع مشکلاتش پیشنهاد می‌نماید. کتاب فوق توسط لویس اس آر واس و آنیتا اس آر واس جمع‌آوری گردیده است. لویس مولف تعداد زیادی کتاب بوده و حدود 500 مقاله نیز چاپ نموده است. آنیتا هم در نوشتن کتاب «سرور زندگی طبیعی» با لویس همکاری نموده است. او مترجم زبان پرتغالی نیز است.

منابع مشابه بیشتر ...

60e9b10fd336a.png

باغهای بلورین خیال: قصه‌های عامیانه ایرانی

کار گردآوری قصه‌های عامیانه ایرانی سالیانی است که با کوشش‌های پژوهندگان ایرانی و خارجی ادامه دارد و تا رسیدن به مرحله کمال هنوز راه درازی در پیش دارد. اهمیت این کار در آن است که چون فرهنگ عامیانه اساساً شفاهی است و سینه‌به‌سینه نسل به نسل منتقل می‌شود، اگر به‌موقع برای ثبت و ضبط و مکتوب کردن آن تلاش نشود، به‌تدریج از خاطره‌ها و حافظه‌ها فراموش خواهد شد. این کتاب یکی از کوشش‌هایی است که در این راه انجام شده و در آن شانزده قصه عامیانه با روایت‌هایی از آنها که در استان مرکزی ثبت شده، گرد آمده‌ند که گذشته از ارزشی که از حیث ثبت آثار فولکوریک دارند، خود قصه‌هایی شیرین و دلنشین‌اند.

602d396f916cc.png

اساطیر یونان

گروهی از نویسندگان

این کتاب خلاصه داستان‌های معروف اساطیر یونان را شامل است. این قصه‌ها به شکل‌های گوناگون حکایت و در انتقال از نسلی به نسل بعد دگرگونی‌هایی یافته است. بنابراین اگر خواننده این قصه‌های اساطیری را در کتاب‌های دیگر با تفاوت‌هایی بخواند، تعجبی در کار نخواهد بود؛ چراکه این داستان‌ها قرون بسیاری را پشت سر گذاشته و از سینه‌ای به سینه دیگر منتقل شده‌اند.