در طی سال‌های آشنایی با زنده یاد صادق چوبک که در ابتدا با نامه‌نویسی شروع شد و سپس چند دیدار را به هماره داشت یادگاری‌هایی برایم باقی مانده است. در بین اوراق پراکنده و آشفته کارهایم نتوانستم دسته نامه‌های چوبک را که جداگانه نگاه می‌داشتم بیابم. چون فرصت نیست و مجله باید هر چه زودتر به چابخانه برسد فعلا چندتایی را که در لابه‌لای صفحات کتاب «سنگ صبور» یافتم می‌خوانید تا در شماره بعد نامه‌های دیگر را که مفصل‌تر است و حاوی نکات قابل توجهی درباره زندگی در خارج از ایران، آثار و دوستانش است منتشر کنم.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی, حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63f61b859703d.jpg

حماسه فتحنامه نایبی

گوینده این منظومه اسدالله منتخب السادات یغمایی متخلص به منتخب که از تبار یغمای جندقی شاعر قرن سیزدهم است و پدر حبیب یغمایی نویسنده و شاعر و مدیر مجله یغما. حماسه فتحنامه نایبی منظومه ای است درباره ظهور و قدرت گرفتن عیاران حلقه نایبی که در برابر بیدادا ناصرالدین شاه در شهر کاشان سر به شورش برداشتند و در ضمن زد و خوردها و ستیز و گریزهای فراوان و استیلا بر تعدادی از شهرها و روستاهای کویری به تدریج به اقتضای تعالیم سید جمال الدین اسد آبادی به قیام مشروطیت متمایل شدند و به مهاجران ملی پیوستند و جنگ کنان تا قصر شیرین و بغداد پیش رفتند و سران آنها با نقشه دولت انگلیس و بر سر همین ملتخواهی بر سر دار رفتند .

نظم/شعر کلاسیک/کلیات شعر کلاسیک
کتاب
60fd031d6d5e8.png

تحفه های آن جهانی: سیری در زندگی و آثار مولانا جلال‌الدین رومی

«تحفه‌های آن‌جهانی» عنوانی است که از بیتی از مولانا برای این کتاب وام گرفته شده است. کتابی که گردآورنده مقالاتش نهایت سعی و تلاش خود را کرده تا از عمیق‌ترین و جدی‌ترین تحقیقات را درباره مولانا، زندگی و آثارش بخش‌هایی را انتخاب کند. کتاب در چهار بخش: زندگی و آثار مولانا جلال‌الدین، جهان‌بینی و تفکر مولانا، مولانا و مثنوی، و مولانا و غزلیات شمس سامان یافته است.

کلیات/مجموعه مقالات مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
کتاب