دیگر از رازهای نهانی شعر حافظ، پیوند دیرینه و نامرئی آن است با سنن مردم که خود از ویژگی‌های هر اثر هنری پایداری می‌تواند باشد. حافظ در بسیاری از اشعارش از آداب و رسوم مردم سود جسته و از آنها به زیبنده‌ترین وجهی در زیباترشدن ایهامات و اشارات بهره برده است که به ابیاتی در این زمینه اشاره می‌شود: در قدیم برای بریدن تب بیمار چنین می‌کرده‌اند، به طوری که بیمار متوجه نشود یک سینی نزدیک او نگاه می‌داشته‌اند و گلوله‌ای گلین را در چله کمان نهاده به سینی می‌زده و عقیده داشته‌اند در اثر همان ترسی که با این کار غلتاً به بیمار دست می‌داده تب او قطع می‌شده است. این کار هنوز هم در ایلات جنوب مرسوم است و به آن (سونجی‌گیری) گویند.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6390a59cc10de.png

در پیرامون رستم و اسفندیار: به همراه متن کامل از شاهنامه مسکو

میرجلال الدین کزازی, محمود عبادیان, سیروس شمیسا

رستم و اسفندیار برجسته‌ترین، نیک‌ترین و مهم‌ترین پهلوانان شاهنامه‌اند؛ از این‌رو برخورد این دو یل از وزن و حساسیت خاصی برخوردار است. اسفندیار شاهزاده‌ای جوان است، با چشم به تختی که شایستگی آن را دارد. او برخلاف گشتاسب، نه یک موجود آزمند و متزلزل و فریبکار، بلکه دلاور شکست‌ناپذیر و مقدسی اس تکه برای نیک‌ترین دین‌ها و اندیشه‌ها شمشیر زده است. رستم در مقابل او، پهلوان قرون و ابرمردی است که تبلور تکاپو و رنج مردانه یک تبار است. در این کتاب افزون بر مقدمه، سه مقاله پیرامون رستم و اسفندیار و همچنین متن آن از روی نسخه شاهنامه چاپ مسکو آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614eaff516c19.png

فرهنگ مردم سروستان

صادق همایونی

این کتاب در زمینه مردم‌نگاری جغرافیای طبیعی و فرهنگی سروستان به نگارش درآمده است. این کتاب از نخستین کتاب‌ها و مجموعه نشریه‌های مفصل در موضوع مردم‌نگاری درباره فرهنگ مردم روستایی ایران است که نخستین بار به سال 1349 انتشار یافته است. کتاب در دو بخش با نام‌های زندگی مادی و زندگی معنوی، به وسایل اقتصادی، آبیاری و نحوه تقسیم آب، مساجد، آب‌انبارها، گردشگاه‌های عمومی، زیارتگاه‌ها، آسیاب‌ها، خوراک، تجارت، معیشت، سرگرمی‌ها، لهجه‌ها، زبان‌های بومی، هنرهای دستی، ادبیات عامه و .... می‌پردازد. در پایان کتاب نیز فرهنگی از لغات و واژگان محلی سروستانی همراه با آوانگاری و معنی هر کلمه آمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
5d6d5d071b611.png

آنکس که با سایه‌اش حرف می‌زد

صادق همایونی

می‌توان گفت بیشتر و شاید هم همه گفتگوهایی که درباره آثار صادق هدایت صورت گرفته، درباره داستان‌های اوست و نه دیگر آثار او که همه دارای شیوه‌های نوین و جالب و عمیق است. نویسنده در این کتاب ابتدا به سراغ آثار دیگر صادق هدایت رفته و آنها را بررسی کرده است. در بخش دوم کتاب درباره تأثیر صادق هدایت در شعر امروز سخن گفته است. آنکس که با سایه‌اش حرف می‌زد، .... و این زندگانی من است! و سالشمار و رویدادهای زندگانی صادق هدایت دیگر بخش‌های این کتاب را شکل می‌دهند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب