5856340b29b2e.PNG

اسناد و عکس‌های تاریخی: نخستین مهمانخانه و رستوران و قرائت خانه به سبک جدید در تبریز و مؤسس آنها

تبریز از دیرباز به علت قرارگرفتن بر سر راه ابریشم و پایتخت بودن و مرکزیت تجاری و داشتن اهمیت سوق‌الجیشی، همواره از شرق و غرب جهان، کاروان‌ها و مسافران فراوانی در آن وارد و خارج می‌شدند، از این‌رو این شهر از قدیم‌الایام، احتایج مبرم به داشتن کاروانسراها و مسافرخانه‌ها و انباری‌های بزرگ کالا داشت که کاروانیان و کالاهای آنان را در خود جا دهد. این کاروانسراها و لنگرها و مسافرخانه‌ها و خانقاه‌ها که اغلب مسافران در آنها اتراق می‌کردند، در جنب دروازه‌های شهر بنا می‌شدند که مسافرها و ابن‌سبیل‌ها مجبور نباشند برای توقف در شهر، راه‌ درازی به پیمایند و به درون شهر درآیند و بدین جهت در جوار آنها نیز حمام‌ها و مسجد‌ها و بازارچه‌هایی پدید می آمد که احتیاجات کاروانیان را از هر حیث برمی‌آورد. بنابراین اگر واردان به شهر، آشنایی و دوستی در شهر نداشتند که چند شبی را در منزل او بیتوته کنند، از این مکان‌های عمومی برای سکونت استفاده می‌کردند.

منابع مشابه بیشتر ...

636bba9bc3959.jpg

سالنامه دانشکده ادبیات تبریز

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر سالنامه دانشکده ادبیات تبریز است که در سال 1330 توسط اداره انتشارات دانشگاه تبریز به چاپ رسیده است.

618d3861b4b14.jpg

فرهیختگان (شرح احوال و آثار بانوان هنرمند آذربایجان شرقی)

حسن علیزاد پروین

این مجموعه‌ی مصور دربرگیرنده‌ی شرح احوال و آثار 63 بانوی فرهیخته‌ و هنرمند تبریز در زمینه‌هایی نظیر خوش‌نویسی، نقاشی، تذهیب، نویسندگی، قالی‌بافی، سفال، گلسازی و نمایش است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6183eacf2c9f4.png

نوروز و بنیاد نجومی آن در همبستگی با تخت جمشید

یحیی ذکاء

نویسنده در این کتاب کوشیده که به داستان پیدایش نوروز با دیدی نوین نگریسته و با بررسی در متن‌های کهن که سخنانی درباره نوروز در آنها یاد شده است، بنیاد راستین و انگیزه برپاداشتن آن را از میان نوشته‌ها و افسانه‌ها بیرون کشیده و نیز همبستگی آن را با بنیادنهادن کاخ‌های شهر آیین تخت جمشید در فارس و کارهای داریوش بزرگ در این زمینه روشن سازد و چون شاهنامه فردوسی یکی از کهن‌ترین و نخستین منابعی است که میان داستان‌های آن از نوروز و جمشیده سخن رفته است، از این‌رو در نخستین گام از آن گفتگو شده و سپس به نوشته‌های دیگر پرداخته شده است.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب
5eb02d2807e87.png

لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز

یحیی ذکاء

مطالعه و نمایش تطور لباس‌های یک ملت، امروزه نه‌تنها از لحاظ تعقیب سیر تاریخی و درک زیبایی و تنوع آنها قابل تعمق است، بلکه از نظر فهم روان‌شناسی و عادات و رسوم مخصوص آن مدت نیز شایان توجه می‌باشد. بنابراین از مطالعه شکل و انواع لباس‌ها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف می‌توان به روحیات یک قوم پی برد. بر همین اساس برای پی بردن به سیر تاریخی و تطورات البسه زنان ایران در این کتاب به بررسی لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا زمان کنونی (زمان نشر کتاب) پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب