میرزا اسدالله بیگ خان (1212-1285 هجری) مشهور به میرزا غالب دهلوی از شاعران و نویسندگان پارسی ‌گوی سده سیزدهم هجری در شبه‌ قاره هند است. غالب پیرو سبک هندی و مکتب وقوع بود و ادب، فلسفه و عرفان موضوعات اغلب آثار او را تشکیل می ‌دهند. کتاب کلیات غالب مشتمل بر منظومات فارسی از قطعات و مثنویات و متضمن قصائد و غزلها و رباعیات است. نسخه پیش رو که به شیوه چاپ سنگی و به خط نستعلیق تحریر شده است در سال 1925 میلادی در هند به چاپ پنجم رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

652e8a264b31d.jpg

کلیات کتابداری: با توجه به مسائل کشورهای در حال رشد

ف. جی. ب. هاچینگز

این واژه نامه به دو منظور تهیه شده است. یکی تعریف واژه ها ئ اصطلاحات خاصی که در علم کتابداری به کار میرود که از این نظر هدف و حدود آن مانند هر واژه نامه دیگریست. دیگر رواج و اشاعه بعضی واژه ها که به سبب نوپایی این رشته و نوساخته بودن اصطلاحات آن، بسیاری از کتابداران نیز از آن واژه ها بیخبرند....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ef0c64cc14f1.png

دیوان غالب

میرزا اسدالله خان غالب

جایگاه شعر غالب در سیر تخیل ادبی تا بدان پایه است که برای بررسی سیر طبیعی خیال و پژوهش در شعر و ادب فارسی از اشارت بدان گریزی نیست. هنگامی که شاعرانی چون مشتاق اصفهانی و شعله اصفهانی در مکتب اصفهان از سبک معروف دوران خویش روی برتافتند و به شیوه‌های پیشین بازگشتند، در آن سوی مرزهای سیاسی ایران همان روش، با نگرشی نو و طرزی تازه شکل می‌گرفت و سخن‌سنجان باریک‎بینی را به خیل خیال‎پردازان آن سامان به ارمغان می‌فرستاد که حاصل این ره‎آورد ادبی، شاعر اندیشمند و نویسنده دیده‎‎ور میرزا اسدالله خان غالب دهلوی بود. غالب با قصیده‌های صمیمی و غزل‎های دلنشین و مثنوی‎ها و رباعیات دلپذیر خود در محفل خیال‎پروران و نازک‎اندیشان و آتش‎نفسان دوران خود بر صدر نشسته و قدر دیده است و این در حالی است که در درون مرزهای سیاسی ایران، آن‌سان که بایسته شناخته نیست. شیوه غالب در اشعارش همان روش و کیفیت سخن عرفی و کلیم و صائب است که به سبک خیال‎پروری‎های سعدی و حافظ و مولوی رنگ و بوی یافته است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب