این منظومه دربردارنده 1200 بیت و موضوع آن گزارش کامل یک سفر زمینی ـ آسمانی است. هدف از این سفر انجام فریضه حج، زیارت خانه خدا و حرم نبوی آن هم پس از پیمودن راهی طولانی و پشت سر نهادن دشواری‌های فراوان طی هفت ماه تمام به دست آمده است. این اثر از چند جهت اثری است باارزش: اولا از آن روی که یک سفرنامه حج از دوره صفوی میان سال‌های 1100 ـ 1134 است، سفری روحانی و معنوی که روح این منظومه را شکل داده است. ثانیا آنکه این اثر یک متن ادبی منظوم است و در تاریخ ادبیات فارسی، آن هم با توجه به موضوع و محتوای آن، اثری بکر و بدیع است. ثالثا اینکه این منظومه اثری از یک زن فرهیخته است. و بالاخره رابعا اینکه این سفرنامه طبق معمول سفرنامه‌ها، یک اثر جغرافی است؛ زیرا نویسنده بخش مهمی از گزارش خود را به شرح و وصف توقفگاه‌های خود از شهر و روستا اختصاص داده و با نیم‌نگاهی به هر یک به شرح برخی از ویژگی‌های آن پرداخته است.

منابع مشابه بیشتر ...

6582f5f0cebc0.jpg

پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان از دوره صفویه تا عصر حاضر

حسن دانشفر

دانشفر همدانی در اواخر عمر کتابی منتشر کرد با عنوان «پشت پرده، نگاهی گذرا بر آثار نستعلیق نویسان…» و در آن کتاب انتقادات و ایراداتی ادبی در شیوه‌ی نگارشی اساتید درجه اول خوشنویسی کشور ازجمله: عبدالله فرادی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، یدالله کابلی و غلام‌حسین امیرخانی وارد دانست....

64870e16d9dfd.jpg

اردبیل در عصر صفویه

رئوف موسوی

اردبیل جزیی از ایران زمین است که همیشه در تاریخ این کشور پایگاه و جایگاه مهمی چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام خصوصا در زمان صفویان داشته است و توانسته در تاریخ ایران، نام و آوازه بسیار بلندی را برای خود به جای بگذارد و این نام و خاطره در ذهن تمام ایرانیان هست و خواهد بود.باری که شهر تاریخی و باستانی اردبیل به استناد تاریخ قدمت آن به بیش از سی قرن می‌رسد در زمان صفویه دوره مجد و علاء را پیموده است، لذا شهر اردبیل نیز سیر قهقرایی خود را پیموده و به وضع کنونی درآمده است. هدف کلی این پژوهش مطالعه و شناخت اوضاع اردبیل در زمان صفویه می‌باشد و سعی شده سیمای اردبیل را آن طور که بوده بررسی شود و به همین منظور تحقیق فوق در قالب وضعیت آن زمان انتخاب شده است بدین ترتیب هدف کلی طرح شامل موارد زیر می‌باشد: 1. نگاهی به شهر اردبیل 2. اوضا اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و اقتصادی اردبیل 3. اردبیل از دیدگاه جهانگردان 4. دانشمندان، نویسندگان و شاعران اردبیل 5. آثار و بناهای تاریخی اردبیل.