منوچهر کریم‌زاده نخستین کتابش را که قصه‌ای است تمثیلی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «خواب خورشید» در اسفند ماه 1349 در انتشارات بامداد منتشر کرد. از آن روز تا به امروز در زمینه‌هایی چون ادبیات برای کودکان و نوجوانان بازنویسی و پژوهش‌ ادبیات عامیانه ایران و داستان کوتاه آثار گوناگونی پدید آورده است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های چهل قصه (برگزیده قصه‌های عامیانه ایران)، همه حق دارند (برگزیده لطیفه‌های ملانصرالدین)، کتاب مستطاب امیرارسلان نامدار، و قصه سندباد بحری و حکایت سلیم جواهری اشاره کرد که در مجموعه‌ای با عنوان ادبیات عامیانه ایران در انتشارات طرح نو به چاپ رسیده‌اند. قصه «آواز زندگی» کریم‌زاده توسط یونسکو به زبان انگلیسی برگردانده شده و در کتابی با عنوان زمین که در برگیرنده آثاری از آسیا و اقیانوسیه است، به چاپ رسیده است. ده داستان کوتاه این نویسنده و پژوهشگر که با عنوان خاکستان در سال 1373 منتشر شده، توسط احمد سعیدالشافعی، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی در دانشکده منوفیه در کشور مصر، به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد به زبان عربی ترجمه شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نخستین چاپ یکی از داستان‌های کریم‌زاده با عنوان روزهای پنهان را در رودکی می‌خوانید.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است