586e7bb144ba6.jpg

مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد - یادنامه دکتر یوسفی

غلامحسین یوسفی (۱۳۰۶ - ۱۳۶۹)، ادیب، نویسنده، مترجم و استاد برجستهٔ ادبیات فارسی معاصر است. وی برای پیشبرد آموزش و تحقیق در زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد کوشش فراوان کرد. تصحیح متون یکی از زمینه‌های مورد علاقه دکتر یوسفی بود که در این مسیر کارهای ماندگاری از او در دست است. شماره سوم و چهارم سال بیست و سوم مجله علمی پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد یادنامه ای برای آن استاد بزرگوار است. این شماره از مجله که در سال 1369 به چاپ رسیده است با نامه ای به قلم آن استاد آغاز شده، پس از آن مقالات متنوع در حوزه ادبیات آورده شده اند. عناوین برخی از این مقالات عبارتند از: همزه نامه، زبان شعر و واژگان شعری، سیمرغ و جبرئیل، توانش زبانی، پارسی سرایان خطه قفقاز، مروری بر داستان رستم و اسفندیار، شمس در چشم مولانا، سیری در گلستان، حماسه سرایی در ادبیات عرب، نگاهی به سوی اختران و افلاک. پس از آن مقالات و اشعار یادنامه استاد غلامحسین یوسفی با عناوینی چون: از دیده تحقیق، مقام استاد در عالم تحقیق و ادب فارسی، به یاد استاد فرزانه ام، آزمون زندگی و بهره فرزانگان از آن، زندگی می گوید اما باز باید زیست به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

65e33b1b459f6.jpg

ارج‌نامه ایرج‌: به پاس نیم قرن سوابق درخشان فرهنگی و دانشگاهی استاد ایرج افشار - جلد دوم

محسن باقرزاده

مجموعه دو جلدی حاضر که به منظور نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ((ایرج افشار)) فراهم آمده، مشتمل بر چندین مقاله در زمینه‌های مختلف علمی است که به ایشان تقدیم شده است .در آغاز جلد اول، سال‌شمار زندگی و فعالیت‌های علمی استاد ایرج افشار و فهرست آثار ایشان ذکر شده است .مقالات این جلد در دو بخش :((زبان و ادبیات فارسی)) (شامل 33مقاله) و ((تاریخ و جغرافیای ایران)) (شامل 30مقاله تنظیم شده که عناوین تعدادی از آن‌ها چنین است :((مثنوی عشاق‌نامه فخرالدین عراقی و مقام آن در ادبیات ایران)) ;((یوسف و بازار)) ;((تخت کیهان)) ;((درخت زندگی در شاهنامه)); ((روزهای هفته در تاریخ و ادب فارسی)) ;((تذکره خزانه عامری)); ((تاجیک و تازیک)) ;((تاریخچه آیین دادرسی در ایران)) ;((درباره خدای‌نامه)) ;((طبقات اجتماعی دوران ساسانی))، ((آثار قدیمه بندر عباس)); ((ورود پارسیان به تاریخ)) ;((صعود، سقوط و فنای تیمورتاش)) ;((نجوم و احکام نجوم در هندوستان و ایران)); ((ضرب اولین دینارهای اسلامی)); ((خاندان‌های بزرگ ایران ساسانی)); ((جام زرین مارلیک با نقش سیمرغ و گاو بالدار)) ;((تاریخچه تاسیس مدارس جدید در اردستان)) ;((مدرسه دارالشفا)) ;((پیمان‌نامه پیامبر اسلام برای خاندان سلمان فارسی و همکیشان دیرینش)).