مدتی کوتاه که در دانشگاه‌های دهلی به تدریس فارسی مشغول شدم، دانشجویی دیدم که گویی برای آموختن زبان فارسی تشنه به دنیا آمده‌اند، تشنه مادرزاد، برخلاف گفته مولانا که فرموده است: آن کم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست نه تنها آب از بالا و پست برای آنان نجوشیده است، بلکه جرعه‌ای گوارا هم که تشنگی آنان را بنشاند به دست نیاورده‌اند، برخی شعر راحت‌تر از نثر می‌خوانند و درمی‌یابند. همه نمی‌دانند که شعر زبانی پیچیده‌تر دارد و آمیخته به صور خیال است، مخصوصاً اشعار خاقانی، انوری، نظامی و نظایر آنان را که حتی فهم آنها برای دانشجویان ایرانی هم چندان آسان نیست، گویی راحت‌تر می‌خوانند. قبول دارم که شعر موزون و آهنگین است، حفظ کردن آن و خواندن آن ممکن است سهل باشد، اما این سهولت برای کسانی است که اطلاعی ولو اندک از عروض داشته باشند. دانشجویانی که من دیدم شاید یکی دو نفر در هزار نفر به عروض علاقه نشان می‌دادند و آن را درک می‌کردند و وزن را تشخیص می‌دادند.

منابع مشابه بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614aec3939be0.png

شهید راه حقیقت و عشق؛ حسین بن منصور حلاج و آثار او

حسین بن منصور حلاج در تاریخ بشریت یکی از ستون‌های رفیع ایمان، عشق و شرف است، به عنوان شهیدی که همه مکتب‌های تفکر اسلامی را تحت تأثیر قرار داده، در دل‌ها جایگاهی خاص برای خود فراهم کرده است. این کتاب یکی از اهداف آن نشان دادن ارتباط حلاج و اقبال است. اثر به دو صورت کتاب طراحی شده و از هفت بخش شکل یافته است: زندگانی حلاج، مجادلات او، اندیشه‌ها و تأثیر او در کتاب اول در چهار بخش آمده است: روزگار او و محیط وی، حیات او و مجادلاتش، اندیشه‌های او تأثیرات او. کتاب دوم به آثار حلاج اختصاص داده شده و از این بخش‌ها تشکیل شده است: کتاب الطواسین، دیوان حلاج، سخنان حلاج و مناقب او.

شرح حال/تک نگاری
کتاب
60b4cdf869bff.jpg

مثنوی 1 (نظم 4 بخش 1)

توفیق سبحانی

کتاب مثنوی ۱؛ (نظم ۴ بخش ۱) نوشته توفیق هاشم‌پور سبحانی یکی از کتاب‌های تخصصی انتشارات دانشگاه پیام نور است که برای تدریس در رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه طراحی و تدوین شده است. درس مثنوی 1 گزیده ای از قصص سه دفتر اول، دوم و سوم مثنوی است. تمام دیباچه دفتر اول و گزیده دیباچه‌های دفتر دوم و سوم که حاوی نکته‌هایی درباره مولانا، مثنوی و مسائل مربوط به مثنوی است آمده است.

نظم/شعر کلاسیک
کتاب