رباعی شعری در چهار مصراع است که جز مصراع سوم دیگر مصراع‌ها با یکدیگرند هم قافیه هستند. به این قالب شعر ترانه نیز می‌گویند که در زبانهای دیگری مانند عربی، ترکی و اردو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در طول تاریخ ادب فارسی رباعیات شاعرانی چون خیام، عطار، مولوی و ... به شهرت زیادی رسیده است. در کتاب پیش رو که تاریخچه ای از رباعی و رباعی سرايان آغاز تا قرن هشتم هجری و به قلم محمد کامگار پارسی است، به تعریف شعر و انواع آن، بیت و دو بیتی، رباعی، اوزان رباعی، شاعران رباعی سرا، رباعی در کتابهای ادبی و تاریخی، چکامه و قطعه در قالب اوزان رباعی، اندیشه در پیکر رباعی، صناعات ادبی در رباعی، مسائل متفرقه، برگزیده ها و بررسی کلی در رباعی ها پرداخته شده است. این کتاب پس از درگذشت نویسنده به کوشش اسماعيل حاکمی و توسط انتشارات دانشگاه ‏تهران در سال 1372 منتشر شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65c39c98c5e96.jpg

رجال و مشاهیر قوچان‌

علی حیدری

در مجموعه حاضر شرح احوال و نکات برجسته زندگی شخصیت‌های برجسته قوچان از حدود قرن چهارم هجری تا عصر حاضر فراهم آمده و به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی نظام یافته است .کتاب از دو بخش و چهار ضمیمه تشکیل شده است .بخش اول با عنوان((کلیات)) شامل مطالبی است درباره موقعیت جغرافیایی و تاریخ مختصر قوچان از قدیم الایام تا دوران معاصر، همچنین تاریخچه کوتاه فرهنگی این شهر .بخش دوم یا متن اصلی کتاب متضمن زندگی‌نامه یکصد و شانزده تن از مشاهیر قوچان است .ضمایم کتاب نیز شامل فهرست اسامی و معرفی کوتاه اشخاص دیگر است1 : خطاطان و خوشنویسان، 2 پهلوانان نامی قوچان، 3 نمایندگان قوچان از اولین دوره مجلس شورای ملی تا دوره بیست و چهارم، 4 رجال و مشاهیری که نویسنده به شرح حال و زندگانی آنها دسترسی نیافته است .کتاب با فهرست اعلام، و فهرست منابع و ماخذ به پایان می‌رسد .

65bf81550a74a.jpg

آشنایی با مشاهیر طالقان

اسماعیل یعقوبی

طالقان مرکز شهرستان طالقان از استان البرز ایران است. این شهر در منطقه‌ای ییلاقی در میان رشته کوه البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرار گرفته‌است. شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوه‌های البرز میانی دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در تابستان جمعیت آن به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد. این در حالیست که جمعیت ثابت شهر طالقان حدود ۵۰۰۰ نفر است. طالقانی‌ها تات هستند و به زبان تاتی از زبان‌های ایرانی شمال غربی سخن می‌رانند. طالقان مهد بزرگانی است که در تاریخ ایران سهم بسزایی داشته اند. در این کتاب مولف بعد از معرفی طالقان و موقعیت جغرافیایی آن به معرفی این بزرگان پرداخته است.