موسیقی رسمی اروپا، زمینه را برای موسیقی عالی قرن‌های بعدی، فراهم آورد. موسیقیدان‌های نامداری چون: باخ، وردی، موتسارت و هنرمندان فلورانس ـ از جوتر در آغاز قرن چهاردهم، تا مازاچو در اوایل قرن پانزدهم میلادی به عوام گرایش داشتند. اینها از ترانه‌های عوام و سروده‌های دینی و نواهای عامیانه سود می‌جستند و مسائل روزمره را در چهار چوب موضوع های دینی مردم پسند بیان می‌کردند. این گرایش به مردم در عصر رنساس، برنقاشان نیز تاثیر گذاشت. نقاشان، نقاشی روی گچ را که مورد علاقه عموم و مانند روزنامه، وسیله‌ای برای ارتباط اجتماعی و آموزش و پرورش مردم بود، برگزیدند.

منابع مشابه بیشتر ...

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6372377bdff4f.jpg

شاهنامه آخرش خوش است

محمدابراهیم باستانی پاریزی

در این کتاب مولف قصد دارد یاد خیر داشته باشد از کسانی که روی شاهنامه کاری کردند و یا با شاهنامه سر و کاری داشته اند. قصد اصلی تجلیل و یادآوری از مقام و مرتبت کسانی است که به طریقی روی در کار شاهنامه دارند. این مجموعه نوشته‌های مختلفی است از استاد باستانی پاریزی در ارتباط با شاهنامه که خود وی تصریح می‌کند: "در این کتاب من قصد داشته‌ام یاد خیر داشته باشم از کسانی که روی شاهنامه کاری کرده‌اند، یا با شاهنامه سر و کاری داشته‌اند. قصد اصلی تجلیل و یادآوری از مقام و مرتبت کسانی است که به طریقی روی در کار شاهنامه‌شناسی، شاهنامه سازها، شاهنامه بازها، هزاره فردوسی، و بنیاد شاهنامه

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
کتاب
6357f9368be4f.jpg

سایه های کنگره

محمدابراهیم باستانی پاریزی

موضوع کتاب حاضر با نام سایه های کنگره توسط ابراهیم باستانی پاریزی به رشته تحریر درآمده و در مقدمه کتاب از اتحاد عاقل و معقول سخن گفته و کتاب به دوازده بخش با این عناوین تقسیم شده است: 1. دلیل وحدت صانع؛ 2.آبشار عظمت خداوندی؛ 3. عطسه شیر؛ 4. سیاه نامه شرق شناسی؛ 5. باقیات صالحات؛ 6. زنده های بیدار 7. تذکره القبور 8. شکست پیروزمندانه 9. هنر ایران 10. شهر کانال ها 11. آب در بیرون کشتی 12. زندگی و سوت قطار

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب