بخش دلوار، منطقه‌ای در غرب استان بوشهر، از توابع شهرستان تنگستان است که در فاصله 36 کیلومتری جنوب شرقی شهر بوشهر، در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. جمعیت این بخش، شامل شهر دلوار و روستا‌های مجاور آن، قریب به 25000 نفر است. گویش دلواری، مانند سایر گویش‌های استان بوشهر، نظیر دشتی و دشتستانی، از جمله گویش‌های ایرانی نو و از شاخه جنوب غربی است. گویش دلواری، گونه نوشتاری و رسمی ندارد و تاکنون، هیچ‌گونه تحقیق زبان‌شناختی و حتی غیرزبان‌شناختی بر روی آن صورت نگرفته است. در این مقاله به توصیف یکی از ویژگی‌های جالب آن، یعنی نظام ضمایر شخصی پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

564c6bcddee2a.PNG

شعر و مردم؛ شعرهایی از مردم سیستان، بلوچستان، ترکمن صحرا، گیلان، مازندران، آذربایجان، کردستان، لرستان و منطقه دشتی

نگارنده در مقدمه ی کتاب آورده است:«مردم سرزمین هایی که بر ضد داخلی و خارجی می رزمند، شعرشان هم رنگ مقاومت و ستیز دارد و در آن جا که توده ها به تسلیم و سکوت تن درداده اند، شعرشان نیز بی رمق و خاموش است... این مجموعه شامل شعرهای مردمی یا شعرهای عوام است. شاعر در این نوع شعرها از آن جا که خود از میان مردم برخاسته و با آن ها زندگی کرده است و با آرمان ها و رنج هاشان آشناست، شعرش نیز تبلور زندگی واقعی توده هاست. این گونه شعرها که سرشار از عنصر حیات بخش زندگی است مقاوم، پرخاش گر، پر خون، ستیزنده و واقع گراست.» مجموعه ی حاضر مشتمل است بر اشعار انقلابی و حماسی فولکلوریک اقوام مختلف ایران که با کوشش و همیاری اهل ادب هرکدام از این اقوام و تبارها به فارسی برگردانده شده اند. این کتاب در سال 1359 به کوشش رحمت الله بنی اسدی توسط انتشارات مرکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سروش در 3000 شمارگان و در تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

586ddbab2c211.PNG

بررسی ساخت‌های غیرشخصی (قالبی) در چهار گونه زبانی

محمدمهدی واحدی لنگرودی

در زبان فارسی، همچون دیگر زبان‌ها، ساختارهای نحوی گوناگونی برای بیان‌ گزاره‌های معنایی وجود دارند. در این مقاله به گونه‌ای از ساختارهای نحوی در زبان فارسی پرداخته می‌شود که آنها را ساخت‌های غیرشخصی (قالبی) نامیده‌ایم. ساخت‌های موردنظر در فارسی گفتاری و نوشتاری کاربرد فراوانی دارند. ترتیب واژه‌ها در این ساخت‌ها برخلاف دیگر جمله‌های زبان فارسی، ثابت است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
مقاله
5852529ee8186.PNG

ترتیب کلمات اصلی در جملات ساده و جفت‌های همبستگی در گویش گیلکی لنگرود

محمدمهدی واحدی لنگرودی

یکی از پارامترهایی که در رده‌شناسی زبان‌ها بسیار مورد استفاده قرار گرفته پارامتر ترتیب کلمات اصلی در سطح جملات ساده زبان و ارتباط آن با ترتیب سازه‌ها در سطح گروه، بند و جمله است. این پارامتر در مطالعات رده‌شناختی و نیز در بررسی تمایزات بین جهانی‌های مطلق، یعنی جهانی‌های زبانی بدون استثناء و جهانی‌های نشانگر نوعی تمایل عام زبانی، که استثناپذیرند، نیز به کار می‌رود. ترتیب سازه‌های اصلی یا کلمات جمله یکی از مهم‌ترین پارامترهای رده‌شناسی ترتیب کلمات است که بیانگر تمایلات جهانی در ساختار زبان‌هاست و نوعی جهانی آماری محسوب می‌شود.

دستور زبان/گویش و لهجه
مقاله