در این مقاله به معرفی کتاب «تفحصی در تاریخ سربه‌داران خراسان و مازندران» نوشته سیدمحمدعلی شهرستانی پرداخته شده است. کتاب سه فصل و یک «پیش فصل» دارد. در پیش فصل کتاب مؤلف خواسته است اشاره‌ای به وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران پیش از «سربه‌داران» کرده باشد. لذا به اختصار حکومت سلجوقیان و خوارزمشاهیان را معرفی می‌کند، و چگونگی ظهور مغولان را در عرصه سیاسی ایران و منطقه می‌نمایاند. در فصل اول «سربه داران خراسان» معرفی شده‌اند، در فصل دوم «سربه‌داران مازندران» و در فصل سوم «حکومت سادات مرعشی» که وارثان سربه‌داران مازندران بوده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

604644a53b7e1.png

پژوهشنامه کتیبه و زبان، شماره 7 و 8، پاییز و زمستان 1398

گروهی از نویسندگان

مقالات این شماره بدین ترتیب است: شرح احوال، آثار و آراء خواجه عبدالخالق غجدوانی/ کامل جان رحیم‌اف؛ خوانش، مقایسه و تحلیل متن هفت قباله نکاح از ورامین (بخش اول)/ سلیم سلیمی مؤید؛ منابع یونانی درباره ایران هخامنشی/ ماریا بروسیوس؛ معرفی نسخه خطی تذکر میرالهی/ عبدالحق؛ پژوهش در احوال صهبا، کتیبه‌های آرامگاه و سنگ مزارش/ زهرا حبیبی؛ آموزش دستور زبان آرامی کتاب مقدس (بخش 5)؛ و معرفی کتاب.

5f7c5888a4bfc.png

دیباچه ترجمه فارسی کتاب تفسیر اوستا و ترجمه گاتاها

موسی جوان

کتاب «تفسیر اوستا و ترجمه گاتاها» اثر خاورشناسی فرانسوی است که در این اثر، اطلاعاتی راجع به مسائل اجتماعی و فکری ایران باستان به ویژه آیین زردشت در زمان اشکانیان و ساسانیان، همچنین تحقیقاتی در باب اوستا به دست می‌دهد. این کتاب به عنوان دیباچه‌ای بر آن کتاب در ترجمه اصلی منتشر شده و همچنین جداگانه به منظور معرفی آن کتاب انتشار یافته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63f61b859703d.jpg

حماسه فتحنامه نایبی

گوینده این منظومه اسدالله منتخب السادات یغمایی متخلص به منتخب که از تبار یغمای جندقی شاعر قرن سیزدهم است و پدر حبیب یغمایی نویسنده و شاعر و مدیر مجله یغما. حماسه فتحنامه نایبی منظومه ای است درباره ظهور و قدرت گرفتن عیاران حلقه نایبی که در برابر بیدادا ناصرالدین شاه در شهر کاشان سر به شورش برداشتند و در ضمن زد و خوردها و ستیز و گریزهای فراوان و استیلا بر تعدادی از شهرها و روستاهای کویری به تدریج به اقتضای تعالیم سید جمال الدین اسد آبادی به قیام مشروطیت متمایل شدند و به مهاجران ملی پیوستند و جنگ کنان تا قصر شیرین و بغداد پیش رفتند و سران آنها با نقشه دولت انگلیس و بر سر همین ملتخواهی بر سر دار رفتند .

نظم/شعر کلاسیک/کلیات شعر کلاسیک
کتاب
60fd031d6d5e8.png

تحفه های آن جهانی: سیری در زندگی و آثار مولانا جلال‌الدین رومی

«تحفه‌های آن‌جهانی» عنوانی است که از بیتی از مولانا برای این کتاب وام گرفته شده است. کتابی که گردآورنده مقالاتش نهایت سعی و تلاش خود را کرده تا از عمیق‌ترین و جدی‌ترین تحقیقات را درباره مولانا، زندگی و آثارش بخش‌هایی را انتخاب کند. کتاب در چهار بخش: زندگی و آثار مولانا جلال‌الدین، جهان‌بینی و تفکر مولانا، مولانا و مثنوی، و مولانا و غزلیات شمس سامان یافته است.

کلیات/مجموعه مقالات مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
کتاب