شعر پدیده‌ای است در گستره کلام یا به عبارت دیگر، چنانکه بارها گفته‌اند، حادثه‌ای است در زبان در وهله نخست جنبه زبانی آن، قالبی است دستوری که نوعی کشف شاعرانه است. جنبه تصویری یا عاطفی و یا تصویری عاطفی آن نیز که ارتباطی است میان اشیا و عناصر، کشف شاعرانه دیگری است که با کشف نخستین همراه می‌شود. این دو کشف با پیامی که ماورای الفاظ است در هم ادغام می‌شود و شعر را می‌سازند. پیداست که کشف دوم، یعنی یافتن رابطه‌ای میان اشیاء و عناصر، چه عناصر خارجی و چه عناصر درون‌دهنی، به علت داشتن زمینه وسیع برای فعالیت، تنوع فراوان می‌یابد؛ اما کشف نخستین یعنی یافتن قالب مناسب نحوی، به علت محدودیت قالب‌های زبانی، حوزه وسیعی برای تنوع نمی‌تواند داشته باشد. از این رو شاعر بسیاری اوقات ناگزیر است قالب واحد نحوی را برای کشف‌های متعدد تصویری و عاطفی به کار ببرد.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6390a59cc10de.png

در پیرامون رستم و اسفندیار: به همراه متن کامل از شاهنامه مسکو

میرجلال الدین کزازی, محمود عبادیان, سیروس شمیسا

رستم و اسفندیار برجسته‌ترین، نیک‌ترین و مهم‌ترین پهلوانان شاهنامه‌اند؛ از این‌رو برخورد این دو یل از وزن و حساسیت خاصی برخوردار است. اسفندیار شاهزاده‌ای جوان است، با چشم به تختی که شایستگی آن را دارد. او برخلاف گشتاسب، نه یک موجود آزمند و متزلزل و فریبکار، بلکه دلاور شکست‌ناپذیر و مقدسی اس تکه برای نیک‌ترین دین‌ها و اندیشه‌ها شمشیر زده است. رستم در مقابل او، پهلوان قرون و ابرمردی است که تبلور تکاپو و رنج مردانه یک تبار است. در این کتاب افزون بر مقدمه، سه مقاله پیرامون رستم و اسفندیار و همچنین متن آن از روی نسخه شاهنامه چاپ مسکو آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634ac4aa1c95a.jpg

فارسی برای کلاس دوم دبستان (سال 1347)

حسن انوری

کتاب درسی "فارسی برای کلاس دوم دبستان" تالیف لیلی ایمن، با همکاری حسن انوری، توسط انتشارات سازمان کتابهای درسی ایران در سال 1347 منتشر شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب
63299edb290c3.png

فرهنگ نام سخن

حسن انوری

این کتاب مجموعه‌ای است از نام‌هایی که معمولاً در ایران از سوی پدران و مادران برای فرزندان انتخاب می‌شود. افزون بر آن شماری واژه خوش‌آهنگ نیز که می‌تواند به عنوان نام به کار رود و همچنین نام‌های قدیمی که در کتاب‌های تاریخی و ادبی آمده، بر آن افزوده شده است. در این کتاب کوشیده شده تا حد امکان ریشه نام‌ها مشخص شود و اگر در طول تاریخ شخصی نامدار بدان نام نامیده شده است، به اختصار معرفی شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب