غزل لطیف‌ترین و احساس برانگیزترین نوع شعر فارسی است که اوج آنرا باید در کلام شیخ اجل سعدی جستجو کرد؛ چه، غزل را در معنی واقعی غزل، یعنی به قول شمس قیس رازی «حدیث زنان و صفت عشق‌بازی با ایشان و تهالک در دوستی ایشان» سروده است. با تمام زیبائیها و دل‌انگیزیهای خاص این نوع از شعر فارسی، و به همین دلیل است که قرن‌ها بر سریر ملک غزلسرائی تکیه زده است و سلطان بلامنازع سرزمین سرسبز عشق و شوریدگی و شیدائی است.

منابع مشابه بیشتر ...

64d4c8573f372.jpg

هفت یاد (هفتاد غزل از هفت شاعر کرمان)

در کتاب، علاوه بر معرفی هفت شاعر کرمانی، برگزیده‌ای از غزل‌های آنان درج می‌گردد .این اشخاص عبارت‌اند از :علی اطهری کرمانی، احمد اسداللهی، مهدی بهرامی، سید محمود توحیدی، جواد رشید فرخی، مسعود سلاجقه، و حمید مظهری

63f4dd457c126.jpg

گفتگو در شعر فارسی

احمد کرمی

در فن آرایش سخن و صنایع بدیعی "سوال و جواب" را یکی از محسنات بدیع معنوی به شمار آورده اند و آن چنان است که شاعر در بیتی و یا چند بیت و یا بیش از آن، سخن خود را به صورت پرسش و پاسخ موضوع می کند و این تفنن ادبی، گاه چندان به درازا می‌کشد که از آغاز تا پایان یک قصیده طولانی را نیز دربر می‌گیرد. کتاب حاضر که "گفتگو در شعر فارسی" نام دارد بیشترین اشعاری را که تاکنون به شیوه پرسش و پاسخ سروده شده اند، شامل می‌شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

59f597928a72d.png

خمسه خواجوی کرمانی

ابوالعطا کمال‌الدین محمود بن علی بن محمود متخلص به خواجوی کرمانی از نام‌آوران ادب فارسی و شعرای بزرگ و بلندآوازه در قرن هشتم هجری است که از آغاز شاعری سخن او مورد توجه بزرگان شعر و ادب بوده است و صاحبان تذکره‌ها به اتفاق از او به احترام یاد کرده‌اند.. هم‌زمان با برگزاری کنگره بزرگداشت خواجو، خمسه این شاعر که از شاهکارهای ادب فارسی است، به تصحیح سعید نیاز کرمانی چاپ و در اختیار خوانندگان قرار گرفت.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
59e20d9ba8b76.png

پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت

پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت / آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد بی‌شک پربحث‌ترین بیت از کل دیوان حافظ که مقال قول‌های گونه‌گون افتاده همین بیت است. حاجت به مقدمه نیست که کثیری از بزرگان و حافظ‌پژوهان بر آن شرح‌ها نوشته‌اند و بر شرح‌ها، شرح‌های دگر از باب موافقت یا مخالفت و احیاناً طرح دیدگاهی نوین. گذشته از این موضوع که آیا پیر ناظر بر خطایی بوده یا جهان را بی‌عیب می‌بیند، مقصود حافظ از طرح چنین گره‌ای چیست؟ آیا این بیت صرفاً یک اظهارنظر برای بیان معتقدات اوست یا آغازی اشارت‌گونه از سوی وی است در توالی نظریات دیگر؟ چه «تلقین و درس اهل نظر یک اشارت است». این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از این نوشتارها است.

مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
کتاب