سده ششم هجری از بسیاری جهات درخشان‌ترین دوره حیات زبان و ادبیات دری بوده است. در این دوره نه تنها زبان و ادب پارسی به مرحله تکامل می‌رسد، بلکه حوزه نفوذ آن نیز گسترش می‌یابد. منتقدان این را نتیجه حمایت و توجه سلسله سلجوقیان می‌دانند. در دوره حاکمیت سلاجقه علاوه بر تشویق‌ها و حمایت‌های مستقیم آنان را از شاعران و نویسندگان، تأسیس مدارس نظامیه به اهتمام خواجه نظام‌الملک وزیر حکومت سلجوقی نیز در اشاعه زبان و ادب پارسی تأثیر بسزایی داشته است. تأسیس این مدارس از نیمه دوم قرن پنجم هجری آغاز شد و در مدتی نه چندان دراز در همه شهرها و نواحی اسلامی تحت حاکمیت سلجوقیان مدارسی دایر شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

65afd6956cb1c.jpg

سخنوران آذربایجان (از قطران تا شهریار) - جلد دوم

عزیز دولت آبادی

سخنوران آذربایجان (از قطران تا شهریار) اثر عزيز دولت‌آبادى، كتابى است به زبان فارسى از نوع تذكره‌هاى خاص، محلى و جديد كه به معرفى سخنوران و شاعران آذربايجان مى‌پردازد. اين اثر به هدف آشنايى با سخنوران اين خطه از سرزمين پهناور ايران اسلامى نگارش شده است. مقدمات نگارش اين كتاب از سال 1345ش با انتشار مقالاتى توسط مؤلف آغاز گرديده و كتاب براى بار نخست بين سال‌هاى 1355 تا 1357ش منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62c2c8f1a5878.jpg

آموزش زبان فارسی در جمهوری آذربایجان

علی اصغر شعردوست

آموزش و پژوهش زبان و ادبیات فارسی قرنهاست در کشورهای اسلامی مورد توجه است و در دانشگاههای معتبر اروپا و آمریکا کرسیهای ویژه این زبان دایر شده است. با توجه به پیشینه پیوستگی قفقاز با ایران زمین این خطه از مراکز مهم آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی می باشد و در این میان جمهوری آذربایجان از موقعیتی چشمگیرتر برخوردار است. فارسی پژوهی و ایرانشناسی در جمهوری آذربایجان بر روی استنهای تاریخی محکم استوار است. کتاب حاضر که همگاه با برگزاری نخستین مجمع بین المللی استادان زبان فارسی منتشر شده مدخلی است بر فارسی پژوهی در جمهوری آذربایجان

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
5b72e2b4dc1fe.png

دیدار آشنا: مجموعه مقالات مجمع جهانی شهریار (بزرگداشت نودمین سال تولد استاد سیدمحمد حسین شهریار)

این کتاب دربرگیرنده منتخبی از مجموعه مقالاتی است که به مجمع جهانی شهریار به مناسبت نودمین سال تولد استاد شهریار ارسال گردیده است. این کتاب در بخش‌های مقالات فارسی، مقالات ترکی آذربایجانی، برگردان چند مقاله ترکی و پیام‌ها و سخنرانی‌ها سامان یافته است.

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب