این کتاب دربرگیرنده سیری به اجمال در تاریخ ادب دری سده سیزدهم افغانستان است و در سه بخش تنظیم یافته و با این عناوین مشخص می‌شود: چشم‌اندازهای اجتماعی و ادبی افغانستان در سده سیزدهم؛ نمادهایی از ادب سده سیزده؛ و سرچشمه‌های ادبیات دری در سده سیزده افغانستان. در بخش نخست از وضع سده سیزدهم و اثرات آن در ادب آن سده به اجمال سخن گفته شده است. در بخش دوم شاخص‌های ادبی این سده بررسی و شناسایی شده و در بخش سوم سرچشمه‌های ادبیات سده سیزدهم که در آن 320 سخن‌سرا و سخن‌ساز و بیش از 125 سرچشمه و رجعت‌گاه به شمول دواوین چاپی و خطی، تذکره ها و جنگ‌ها، یادنامه‌ها و مجموعه‌ها، مقاله‌ها و گزارش‌ها و جز اینها بازشناسی، معرفی و نشانی شده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

65de084427061.jpg

شکرستان روه (تذکره فارسی کی افغان شعراء)

عبدالرئوف رفیقی

چون کلمه (روه) به معنی کوه در پشتو و تاریخ سرزمین افغانستان سوابق باستانی دارد بنابراین باید گفت که این کلمه از عصر غزنویان با بسط سلطه سیاسی و کلتوری افغانان به هندو لهجه های هندی نفوذ یافته و منسوب بدان روهیله و مسکن ایشان روهیل کهند تاکنون در السنه هند مستعمل است. ولی در زبان پشتو سوابق ادبی این کلمه وسیع و مقارن است باسمای افغانستان و پشتو نخوا که هر دو قدامت تاریخی دارد...

6548dc8f62e04.jpg

همزبانی و بی‌زبانی

محمدکاظم کاظمی

محمدکاظم کاظمی مولف کتاب هم زبانی و بی زبانی در مورد موضوع کتاب این گونه می گوید: من در این کتاب با دلایل و شواهد مختلف از متون کهن و آراء دانشمندان امروز، نشان داده‌ام که «فارسی» و «دری» در واقع دو نام است برای یک زبان واحد، و حدود نیم قرن است که گروهی برای جداسازی ملل همزبان و تضعیف زبان فارسی، با این ترفند، زبان ما را دوپاره کرده‌اند. هم‌چنین در آنجا نشان داده‌ام که تا نیم قرن پیش، این زبان حتی در مجامع رسمی و علمی کشور ما نیز «فارسی» خوانده می‌شده است. این سخن شاید امروزه عجیب به نظر آید، ولی در این کتاب با شواهد و مدارک کافی ثابت شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fbceb4a2eb29.png

فهرست کتب چاپی دری افغانستان

حسین نایل

این کتاب که یک فهرست عمومی است، تعداد 1200 کتاب از فرآورده‌های فکری نویسندگان و مترجمان و شاعران افغانستان را دربر می‌گیرد که همه آنها مستقیم دیده شده و هیچ‌یک از روی فهرست دیگری گرفته نشده است. همه این کتاب‌های به زبان فارسی دری نوشته شده‌اند.

کلیات/فهارس
کتاب