588b7bce17942.PNG

معرفی و نقد کتاب؛ اوئن آلدوریج (ویراستار و نویسنده مقدمه‌ها). ادبیات تطبیقی: موضوع و روش. اربنا

پرفسور آلدریج، بنیان‌گذار و سردبیر مجله مطالعات ادبیات تطبیقی، گلچینی از مقالات پنج سال نخست مجله خود را در این کتاب منتشر کرده است. هدف این کتاب ارائه نمونه‌هایی از انواع مشکلات مورد توجه تطبیق‌گران و راه‌حل‌های این مشکلات، و البته ارائه نمونه‌های برای خود این نشریه است.

منابع مشابه بیشتر ...

602a88014e1f6.png

نقد آگاه در بررسی آراء و آثار (مجموعه مقالات) جلد 1

گروهی از نویسندگان

این کتاب دربرگیرنده هفده نوشتار در حوزه‌های مختلف نقد و بررسی می‌باشد. عناوین برخی از نوشتارها بدین ترتیب است: جوانی بهار/ محمدعلی سپانلو، گفتاری دیگر درباره آرتور کسلر/ عباس میلانی، فرامرز تبریزی، زبان داستانی صادق چوبک در «سنگ صبور»/ آذر نفیسی، ولایت بر نفس خویشتن و بر احوال خویشتن/ هرمز همایون‌پور، زبان در خدمت باطل/ محمدرضا باطنی، راه‌حلی فردی برای یک مشکل تاریخی ـ اجتماعی/ احمد تدین، نمونه‌ای مطلوب از پژوهش علمی در تاریخ اسلام/ علی‌اشرف صادقی، جدال نقش با نقاش/ هوشنگ گلشیری و .... .

5d4721fc9fcfb.png

نقد و تحقیق (تاریخ و فرهنگ ایران)

رحیم رضازاده ملک

این کتاب دربرگیرنده چند نوشتار در نقد و تحقیق و بررسی چند کتاب به این ترتیب است: اولین نوشتار، نقدی بر نوشته‌ای از ابراهیم فخرایی است. نوشتار دوم با عنوان «نامه‌ای از جمال‌زاده» درباره کتاب چکیده انقلاب حیدرخان عمواوغلی است. نوشتار سوم یادداشتی است درباره واژه‌های پهلوی، شهری، درشهری، دری و رازی. آخرین نوشتار این کتاب با عنوان «فراموشخانه» نیز تلاشی است برای کشف یک دروغ.