آن کسانی که خود در طول سه قرن تاریخ فرهنگی بشر، در نوعی انزوای اخلاقی زیسته‌اند و هیچ ریشه‌ای در وسعت خاک تفکرات و فلسفه کهن بشریت که او را تا به امروز همراهی کرده است، ندارند. برای «شبه انسان» آینده چه ارمغانی جز افسردگی در افکار و مسخ انسانیت او به همراه خواهند آورد؟ ما چه اندازه ساده لوحانه با فلسفه هنر نوین و بینش فلسفی جدید و آرایی که صادر کرده است، برخورد داشته‌ایم و چه اندازه کودکانه به نفی آثار حاصل از آن در مقابل تثبیت ارزش‌های واهی پرداخته‌ایم؟ کلاسیسیسم و رمانتیسیسم، در طول تاریخ تمدن بشری، مکاتبی بوده‌اند که می‌توانستند با بهره‌گیری از عوامل موجود در مقاطع زمانی خاص خود که در پهنه ارزش‌های معنوی تجلی می‌کردند در اینجا اصالت نظم در نوع تفکر جوامع و تحرک آنها به سوی آینده نقشی مثبت را ایفا می‌کنند.

منابع مشابه بیشتر ...

6162ddfa78beb.jpg

سوکنامه سیدکریم امیری فیروزکوهی

جمعی از نویسندگان

این کتاب در سوک سید کریم امیری فیروزکوهی است که شاعران استاد و استادان شاعر، و دوستداران او سخنان جانسوز گفته‌اند و دفتر حاضر فراهم آمده از اشعار این بزرگواران است با اندک تغییر و تصرف و افزود و کاست که توسط فرزندان ایشان گردآوری شده است.

601540c11d16e.png

بزرگان فلسفه

هنری توماس

65در این کتاب زندگی‌نامه و چکیده اندیشه‌های عده‌ای از مردان بزرگ عالم گردآوری شده است. اینان از یک زمان، از یک مرزوبوم یا یک قاره یا یک سوی جهان نیستند، بلکه از چهارگوشه جهان و از همه مرزها و همه بوم‌ها هستند. با این حال همه یک چیز را تعلیم می‌دهند؛ اینکه حکمت و دانایی را دوست بداریم و عظمت و حکمتی را که در عشق و محبت نهفته است بشناسیم؛ زیرا خوشبختی تنها در این صورت فراهم می‌آید. مترجم برای مزید فایده خواننده ایرانی، زندگی‌نامه عده‌ای از فلاسفه ایرانی و مسلمان از قبیل زکریای رازی، منطقی سجستانی، ابن مسکویه، ابوریحان بیرونی، ابوالحسن بهمنیار، اخوان صفا، غزالی، ابن سینا، فارابی، ابن خلدون، ابن رشد و ... را بر کتاب افزوده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58e9d94d24110.PNG

این آقایان صددرصد اداری؛ کمدی فرانسه در اواخر قرن نوزدهم

ژرژکورتلین (تور 1858 ـ پاریس 1929) در بیست و پنجم ماه ژوئن سال 1858 در شهرستان تور فرانسه زاده شد. دوران کودکی و نوجوانی وی با شکست‌های پی در پی تحصیلی قرین شد و همین امر، ژرژ جوان را وادار ساخت تا به خدمت ارتش درآید و زندگی جدیدی را تجربه کند. این نوع اشتغالات نه تنها او را (که از نظر روحی تمایل و علاقه فطری به هنر نویسندگی داشت) مأیوس و دلزده نکرد، بلکه مفید هم واقع شد و وی را برآن داشت تا با الهام از محیط سربازی آثار با ارزشی خلق کند. کورتلین، پس از مدتی نه چندان طولانی از خدمت در ارتش کناره‌گیری کرد و به خانه بازگشت و این بار توسط پدر در یکی از ادارات دولتی به کار مشغول شد. شاهکار کورتلین که یادگار دوران خدمت وی در سازمان‌های دولتی است، همین نمایشنامه حاضر است. وی در این اثر با مطالعه در روحیات و دیدگاه‌های فکری شاغلین دولت که بیشترشان را انسان‌های ساده، قانع و کم‌توقع تشکیل می‌دهند، توانسته است به خوبی سیستم اداری زمان خود را ثبت کند.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله