بنده نخستین بار که فرهنگ جامع زبان فارسی را ورق زدم، بسیار لذت بردم و حتی به هیجان آمدم که برای اولین بار در ایران چنین فرهنگی با تکیه بر پیکره وسیع به وجود آمده است. امیدوارم وسایل ادامه این فرهنگ به نحو احسن فراهم شود و این فرهنگ هر چه زودتر به فرجام برسد. برای نوشتن فرهنگ دو راه وجود دارد: یکی اینکه فرهنگ‌های قدیمی را جلو چشم بگذاریم و بر مبنای آن‌ها فرهنگ بنویسیم. فرهنگ نفیسی بهترین نمونه این کار است. راه دیگر این است که متن زبان را مبنای فرهنگ‌نویسی قرار بدهیم که نمونه این کار در زبان فارسی، لغت نامه دهخدا است که بر مبنای پیکره‌ای اگر چه ناروشمند، نوشته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

633aef156376e.png

فرهنگ رشیدی در لغت و استعارات زبان فارسی

ملا عبدالرشید تتوی

«فرهنگ رشیدی» از جمله چند فرهنگ فارسی معروف است. این کتاب اثری است از سیدعبدالرشید تتوی. این کتاب ظاهرا نخستین فرهنگ انتقادی فارسی است که در سال 1064 قمری نوشته شده است. نویسنده بعد از دیباچه، با رعایت حروف تهجی اول و دوم، فرهنگ لغتی در 25 باب ترتیب داده است. منابع اصلی نویسنده، فرهنگ جهانگیری و فرهنگ سروری بوده است. او با تلخیص فرهنگ‌های پیشین و اصلاح بدخوانی‌ها و نقد لغات و شواهد، طرحی نو در فرهنگ‌نویسی درانداخته است. نویسنده بعد از آوردن لغات، استعارات هر باب را ذکر کرده که البته شمار زیادی از آنها در زمره کنایات می‌گنجد.

602a8b6092686.png

نقد و نظر: معرفی و نقد آثاری در ادبیات مردم‌شناسی

علی بلوکباشی

این کتاب شامل هجده مقاله است که در یک دوره زمانی 36 ساله در نشریه‌های گوناگون فارسی نوشته و منتشر شده‌اند. مقالات بنا بر موضوعی که دارند، در پنج بخش حوزه اساطیر ایران، حوزه دین و مذهب، عرصه عقیده و عمل زنان، اقوام در عرصه تاریخ و فرهنگ و حوزه‌های دانش و فرهنگ و ادبیات تنظیم و تدوین شده‌‌اند. در بخش‌های پنجگانه کتاب، نُه کتاب و یک مقاله بلند به زبان اصلی، ترجمه فارسی چهار کتاب از متن‌های انگلیسی و عربی و چهار کتاب به زبان فارسی از نویسندگان ایرانی بررسی و معرفی و نقد و تحلیل شده‌اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634ac4aa1c95a.jpg

فارسی برای کلاس دوم دبستان (سال 1347)

حسن انوری

کتاب درسی "فارسی برای کلاس دوم دبستان" تالیف لیلی ایمن، با همکاری حسن انوری، توسط انتشارات سازمان کتابهای درسی ایران در سال 1347 منتشر شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب
63299edb290c3.png

فرهنگ نام سخن

حسن انوری

این کتاب مجموعه‌ای است از نام‌هایی که معمولاً در ایران از سوی پدران و مادران برای فرزندان انتخاب می‌شود. افزون بر آن شماری واژه خوش‌آهنگ نیز که می‌تواند به عنوان نام به کار رود و همچنین نام‌های قدیمی که در کتاب‌های تاریخی و ادبی آمده، بر آن افزوده شده است. در این کتاب کوشیده شده تا حد امکان ریشه نام‌ها مشخص شود و اگر در طول تاریخ شخصی نامدار بدان نام نامیده شده است، به اختصار معرفی شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب