5898375fc3ffb.PNG

تذکره خاوری یا خاتمه روزنامچه همایون به انضمام ذکر اولاد و احفاد فتحعلی شاه قاجار از کتاب ناسخ‌التواریخ

مکان چاپ: زنجان ناشر: زنگان تاریخ چاپ: ۱۳۷۸ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ زبان: فارسی

تذکره خاوری رساله‌ای است در شرح احوال فتحعلی شاه قاجار، زنان، فرزندان، نوه‌ها، عمه‌ها و عموزاده‌های او. این کتاب در سه باب است. باب اول در دو فصل: فصل اول در ذکر شمایل موزون آن برگزیده خالق بی‌چون؛ فصل دوم در ذکر اخلاق و اطوار و رفتار آن پادشاه. باب دوم در سه فصل: فصل اول در ذکر اسامی اولاد ذکور بلافصل که تا هنگام وفات او دو نفر از ایشان متوفی و 55 نفر در قید حیات بوده‌اند؛ فصل دوم در ذکر دخترهای فتحعلی شاه (46 نفر)؛ فصل سوم در ذکر زنان فتحعلی شاه قاجار (که چون تعدادشان فراوان بوده، فقط به ذکر سی نفر بسنده شده) در ذیل این فصل از هشت نفر از زنان رامشگر و مطربه نیز ذکری شده است. باب سوم در ذکر نوه‌ها و عموها و عمه‌ها و عموزاده‌های فتحعلی شاه قاجار در سه فصل.

منابع مشابه بیشتر ...

628a3128d0e25.png

هفت اقلیم (جلد اول)

امین احمد رازی

این کتاب تذکره‌ای است تاریخی و جغرافیایی که به تشریح اقالیم سبعه پرداخته و نویسنده در ضمن توصیف برخی از شهرها و آبادی‌ها، به‌اجمال و گاه به‌تفصیل از بزرگان و مشاهیر آنها سخن گفته است. نویسنده این کتاب را به زبان فارسی و در سال 1018 قمری در طول شش سال نگاشته است. نویسنده هر اقلیم را منسوب به یکی از ستارگان دانسته و هر یک را تشریح کرده است. مؤلف که از ادبای نامدار نیمه دوم قرن دهم است، با شرح هر اقلیم از اقالیم سبعه، نخست طول و عرض و مساحت تقریبی آن اقلیم را بیان کرده، سپس به موقعیت جغرافیایی و مسائل تاریخی آن اشاره نموده و در پی آن، شهرهای عمده و گاه شهرهای کوچک آن اقلیم را نام برده است. کتاب مملو از اشعار، اخبار و حکایات است. این کتاب به تصحیح جواد فاضل است.

6252c128ee2ee.png

گزیده‌ای از زنان نامدار کرد: ادیبه، شاعره، مورخ، مبارز، مدرس، محدث

عبدالجبار محمد الجباری

زنان نامدار کُرد برای ملت کرد و برای کشور ایران عزیز مایه افتخار بوده و زن کرد به عنوان پادشاه مسلمین سال‌ها در مصر حکومت نمود. محدثین، مدرسین، مبارزین، مورخین از بانوان کرد فراوان و ده‌ها زن کرد در این سمت بوده و هستند. این کتاب نوشته عبدالجبار جباری شرح حال گروهی از مادران و خواهران کرد است.