58a1657cbf5c9.PNG

شعر و شاعری عرفی؛ خطابه سیدمحمدعلی داعی الاسلام در جلسه شعبه جامعه معارف

تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

اگرچه عرفی در شیراز متولد شد ولی نشو و نمای ادب او در هند گشته و میوه ادب او در باغ هند به تمام عالم تقسیم شده است. این کتاب کوچک متن سخنرانی سیدمحمدعلی معروف به داعی الاسلام پروفسورنظام کالج در حیدرآباد دکن بوده که درباره زندگی و شعر و شاعری عرفی شیرازی مطالبی را بیان کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65a94d5b9b675.jpg

بررسی زندگی و آثار هفت شاعر شیرازی در هفت شهر عشق

هریک از هفت شاعر بزرگ شیرازی که در این مجموعه از آنان سخن رفته است، از بزرگان شعر فارس و ایران، پس از روزگار سعدی و حافظ هستند و همه از سرآمدان شعر و شاعری در دوران خویش به شمار می آیند. اگر چه با کثرت شاعران پارس و شیراز همیشه در انتخاب بهترین آنان در می مانیم. هریک از این شاعران در دوران خود رونق بخش ادب و فرهنگ ایران و گرمی افزای هنر و شعر و شاعری در پارس و در تاریخ هنری و فرهنگی این دیار به شمار می آیند و در این کتاب، اطلاعات ارزنده ای درباره آنها وجود دارد و ما بر آن نیستیم تا از همه انها در این نوشته سخن بگوییم و تنها به اشاراتی گذرا در مورد چند تن از این شاعران صاحب سبک اکتفا می کنیم.

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fa2a8fdd9102.png

خودآموز زبان سنسکریت

سیدمحمدعلی داعی الاسلام

پژوهش در زبان سنسکریت بیش از دیگر زبان‌های باستانی ممکن است؛ زیرا که گردش روزگار نتوانسته برگ‌های هزاران کتاب سنسکریت را از میان بردارد؛ چنان‌که برگ‌های زرین اوستا بر باد رفت. این کتاب، خودآموز سنسکریت است که به دست یک دانشمند ایرانی 21 سال پیش از راهنمای سنسکریت ایندو شیکهر در هندوستان نوشته شد. نویسنده با نگرش و پژوهش علمی که بایسته نوشتن کتاب‌های جهانی است، زبان سنسکریت را بررسی کرده و خودآموز زبان سنسکریت را نوشته است. در این کتاب روش شرقی و ساده دیده می‌شود و دانشجو در فراگرفتن آن دچار پراکندگی اندیشه نمی‌شود.

کلیات/منابع راهنما
کتاب
5f7da7575caf4.png

وندیداد حصه سوم کتاب اوستا که مبین شریعت زردشت است

اوستا دارای پنج حصه است: یسنا که در آن سرودها و پرستش‌هاست؛ ویسپرد که در آن ادعیه و نمازها به معبودان است؛ وندیداد که در آن احکام شریعت زردشت است؛ یشت‌ها که در آن ستایش و سپاس و پرستش خدا و فرشتگان است؛ حورده اوستا که در آن ادعیه و نمازهاست. وندیداد یکی از پنج بخش اوستای کنونی و تنها نسک باقی‌مانده از هفت نسک مربوط به قوانین است. کلمه وندیداد تصحیف واژه ویدیودات پهلوی است که خود از دو کلمه ویدو و دات ترکیب شده است.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب