علم بلاغت در زبان عربی و فارسی از ایدئولوژی اسلامی تاثیر فراوانی پذیرفته است. سرآغاز بسیاری از مطالعات بلاغی، مجادلات ایدئولوژیک بوده است. بسیاری از نویسندگان تاریخ بلاغت از ابتدا به تقسیم دلالت‌های زبان به حقیقی و مجازی اشاره کرده‌اند؛ اما یادآور نشده‌اند که در تطور بلاغت اسلامی برخی نظریه‌پردازان از اصل، منکر کارکرد مجازی زبان بوده‌اند. پژوهشگران نظریه انکار مجاز را به برخی از پیشینیان چون ابواسحاق اسفراینی (ف. 417 ق) نسبت داده‌اند؛ اما کسی که با پافشاری از این دیدگاه دفاع کرده، ابن تیمیه دمشقی است. این مقاله پس از بیان درآمدی درباره مجاز و تاثیر باورهای ایدئولوژیک در شکل‌گیری نظریه‌های بلاغی، به زمینه‌های پیدایش بحث درباره انکار مجاز می‌پردازد، آن گاه آرای ابن‌تیمیه را بررسی می‌کند و تاثیرگذاری آن را در سیر تدوین بلاغت اسلامی نشان می‌دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

62b06c4555c08.jpg

شناخت حقیقت از نظر فلاسفه یونان از طالس تا زنون رواقی

مهرداد مهرین

کتاب شناخت حقیقت از نظر فلاسفه یونان از طالس تا زنون رواقی تالیف مهرداد مهرین است که در آذرماه 1335 توسط شرکت چاپ میهن منتشر شده است

629614bff2877.png

وهابیان: بررسی و تحقیق‌گونه‌ای درباره عقاید و تاریخ فرقه وهابی

علی اصغر فقیهی

این کتاب بررسی مختصری است درباره عقاید و تاریخ فرقه وهابی که در هشت بخش و یک خاتمه به این ترتیب تنظیم شده است: بنیادگذاران مذهب وهابی، عقاید ابن تیمیه، شیخ محمد بن عبدالوهاب پیشوای وهابیان، عقاید وهابیان، قدیمی‌ترین ذکر از عقاید وهابی‌ها در منابع ایرانی، مرکز انتشار مذهب وهابی (نجد)، آل سعود، جمعیة الاخوان. خاتمه نیز درباره مذهب وهابی در خارج از نجد و حجاز است.