در اين مقاله نخست از قصور در توصيف مقام والاي حضرت علي (ع) و ابعاد گوناگون شخصيتش كه عالم وجود را به حيرت در انداخته سخن رفته و اينكه شرافت و اصالت، دانايي و درايت، دليري و شجاعت، رهبري و كفايت و مهر و محبت به وجود شريفش عزت و مكانت و اوج و مرام و جلوه و مقام يافته است ديگر اينكه همه اين صفات در خلوص و اخلاص او غرقند. اگر سخنان والايش نبود بسياري از اشعار تازي و پارسي نبود و سرانجام از خلوص و اخلاص و تقوي و يقين و حقيقت از نظر علي (ع) ياد شده است و اينكه قرآن علي خالق درباره علي قرآن ناطق چه مي گويد؟

منابع مشابه بیشتر ...

62b06c4555c08.jpg

شناخت حقیقت از نظر فلاسفه یونان از طالس تا زنون رواقی

مهرداد مهرین

کتاب شناخت حقیقت از نظر فلاسفه یونان از طالس تا زنون رواقی تالیف مهرداد مهرین است که در آذرماه 1335 توسط شرکت چاپ میهن منتشر شده است

5e8cd2ea8778f.jpg

اسرار شریعت و اطوار طریقت و انوار حقیقت

علامه سید حیدر آملی

این کتاب، کتابی است جامع، دارای محتوایی غنی و سرشار و در نوع خود کم‌نظیر. جامع است؛ چون بین حکمت ذوقی و معنوی و حکمت بحثی و مفهومی جمع کرده است، به استدلالات عقلی و مفاهیم ذهنی، چنان‌که دأب حکمای استدلالی و مشائی است پرداخته و سپس با براهین و دلایل نقلی و کشفی و ذوقی آنها را استحکام می‌بخشد و به عبارت دیگر این کتاب، جامع بین دانش و بینش و علم و عرفان است. به تعبیری دیگر چون حضرت سید از احبه عرفا و بزرگان و جامع صورت و معنا و عالم بالله و عالم به احکام الله است، استدلالات عقلی و حقایق تحقیقی و حکمت‌آمیز خود را با دلایل نقلی و نیز با تأییدات باطنی خود که از ثمرات یقینی و موهوبی اوست و از منبع فیض الهی، به شئونات وجود او تابیده شده است و نتیجه ریاضات اوست، تطبیق داده و ظواهر آنها را به بواطن حقایق کشفی و ذوقی مؤید می‌سازد. این کتاب هم احکام شرعی و فقهی را در عبارات بیان می‌دارد و هم به توجیه احکام باطنی آنها پرداخته و هم در اعتقادات و ادراک حقایق علمی، به استدلال می‌پردازد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ede5213ac521.png

منتخب اشعار حکیم ابوالمعارف زاهد

حکیم ابوالمعارف زاهد به سال 1250 هـ.ش در شهر ادب‌پرور قمشه به جهان دیده گشوده و پس از کسب معارف قرآنی و اسرار فرقانی و حکمت و فلسفه و علوم اسلامی، به سیروسلوک در آفاق و انفس پرداخته و در کویت و بحرین و عراق و عربستان رحل اقامت انداخته و با دانشمندان بزرگ آن دیار، به‌ویژه حوزه علمیه نجف اشرف نرد فحص و فصاحت و بحث و بلاغت باخته است. خورشید روان این شاعر حکیم روز جمعه نوزده تیرماه سال 1332 در زادگاهش شهرضا غروب نمود و در ساختمان غربی امامزاده شاهرضا به خاک سپرده شد. از اشعار ابوالمعارف چنین برمی‌آید که این حکیم و عارف ربانی، طریقت و شریعت را پیموده و صاحب حال و مقام گردیده و مقامات هفت‌گانه توبه و ورع، زهد و فقر، صبر و توکل و رضا را شناخته و در سلوک این مقامات ممارست نموده و در برابر هر یک حالی درونی یافته است و به احوال مراقبه و قرب، محبت و عشق، خوف و رجا، شوق و انس، اطمینان و مشاهده و یقین رسیده است و مقام را که امری اکتسابی و عملی است، با حال یعنی احساس و انفعال درونی و روحانی درآمیخته و از علم الیقین که تعلق است به عین الیقین یعنی تخلق رسیده و بر مسند حق الیقین و تحقق تکیه زده است. این کتاب دربرگیرنده منتخبی از اشعار اوست که از دیوان برجای‌مانده از ایشان انتخاب شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
58e7b0e07b4ea.PNG

جلوه‌اي از جمال بسم الله

سیدامیرمحمود انوار

در اين مقاله بعد از ترجمه‌اي تفسير گونه به نثر و نظم از نگارنده، سابقه و سير آيه كريمه بسم الله الرحمن الرحيم در نزول آمده و اشاراتي دهگانه به عقايد محدثان و مفسران رفته است. سپس شرح و تفسير باء و اسم و الله و معاني انها، در كتاب‌ها و تفاسير ادبي و كلامي شيعي و سني، چون جامع البيان طبري و التبيان شيخ طوسي، و مجمع البيان طبرسي و الكشاف زمخشري، و الجامع لاحكام القران قرطبي و انوار التنزيل قاضي بيضاوي و الكتاب سيبويه و حاشيه شيخ زاده بر انوار التنزيل و روح المعاني الوسي آمده و ضمن جرح و تعديل با هم مقايسه شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله