ملا حبیب ‌الله شریف کاشانی (1262- 1338 قمری) از علما و مجتهدان معاصر شیعه است که در جمع علمای کاشان و پیشاپیش آزادیخواهان آن دیار حضور داشت. از ملا حبیب که در تاریخ مشروطه کاشان نقش چشمگیری داشته ‌است، تالیفات فراوانی بالغ بر ۱۵۷ اثر برجای مانده است. کتاب فقهی «منتقد المنافع فی شرح مختصرالنافع» و همچنین کتاب «ریاض الحکایات» از آثار اوست. کتاب پیش رو مجموعه ای از 755 رباعی فارسی و یک قصیده عربی در مدح امام زمان به قلم ملا حبیب الله شریف کاشانی می باشد. رباعی از مشکل‌ ترین انواع شعر فارسی محسوب می‌ شود زیرا شاعر ناگزیر است در قالب، وزن و الفاظی محدود، پیام خود را تمام و تمام بگنجاند. رباعیات کاشانی که به مضامین متعددی پرداخته است، در سال 1373 قمری و به همت محمد شریف آیه الله زاده کاشانی منتشر گردیده اند.

منابع مشابه بیشتر ...

655b4c8867321.jpg

از سایه تا نشان

سیدجعفر حمیدی

مجموعه اشعار از سایه تا نشان مجموعه رباعیات و دوبیتی، سروده جعفر حمیدی است که در سال 1360 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

65438c18b52da.jpg

شرح رباعیات خیام (از روی نسخه خطی شارح)

عباس کیوان قزوینی

رباعيات خيام مجموعه شعرهاي عمر خيام در قالب رباعي است كه در سده‌هاي پنجم و ششم هجري به زبان فارسي سروده شده‌اند و عمدتاً بيانگر ديدگاه‌هاي فلسفي او مي‌باشند. به دليل آن‌كه اين اشعار از منابع گوناگوني گردآوري شده‌اند، در صحت بعضي از آن‌ها نظر يكساني وجود ندارد. با اين حال مضمون رباعيات خيام را به طور كلي مي‌توان به پنج بخش تقسيم كرد: ۱. رازهاي جهان هستي؛ ۲. ناگزيري‌هاي زندگاني (سرنوشت، بي‌وفايي دنيا، مرگ و خاك و گِل ما)؛ ۳. پرسش‌ها؛ ۴. چگونگي زندگاني اجتماعي؛ ۵. دَم‌هاي خوش زندگاني؛ ...مرحوم كيوان قزويني شرح عرفاني مبسوطي بر رباعيات خيام نگاشته و ساحت او ر از آلودگي دنياپرستان پاك گردانيده است. در اين كتاب چهارصد رباعي خيام با شواهد و امثله فارسي و عربي, به گونه‌اي مفصل شرح داده شده است