مکتب عرفانی تبریز در برابر مکتب عرفانی خراسان و بغداد برای نخستین بار توسط کاظم محمدی وایقانی ( دکترای فلسفه ) است که مطرح می شود. مولف پس از مقدمه و سخنی درباره عرفان و تصوف به بررسی خطوط اصلی مکتب عرفانی تبریز پرداخته و از پیران تبریز نام برده است. پس از آن مشایخ بزرگ و نام آوران مکتب عرفانی تبریز چون شیخ ابراهیم جوینانی، ابواسحق، شمس تبریزی، شیخ محمود شبستری، شهاب الدین سهروردی و ... را مورد معرفی و تحلیل قرار داده است. این کتاب در سال 1385 توسط انتشارات نجم کبری در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65ccd7e705c1d.jpg

رجال اصفهان (در علم و عرفان و ادب و هنر)

سید محمدباقر کتابی

در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران این توفیق را یافته ایم که شهرداران و مسئولان خدمات به مردم، در کلیه سطوح لشکری و کشوری فراتر از وظایف عادی خود، گامهایی در راه اعتلای فرهنگ و اندیشه جامعه بر می دارند و با تلاشهای مناسب علمی و هنری، ایران را در جهان و در مقابل تاریخ سرافراز می کنند. امروز شایسته آن است که در روند تفکرات اسلامی و انقلابی ایران انسانهای لایق و برجسته تاریخ این مرز و بوم را به نسل خودمان و به جهانیان بشناسانیم و با برگزاری یادبودها و نوشتن مقاله و تهیه فیلمها بدین وسیله توطئه های امپریالیسم را در رابطه با محو فرهنگ جهان سوم خنثی نماییم؛ این خود انقلابی است در مسیر انقلاب اسلامی ایران......موضوع کتاب حاضر رجال اصفهان در علم و عرفان و ادب و هنر است که شامل رجال فقه و حدیث و تفسیر، رجال حکمت و فلسفه و عرفان و تصوف است و توسط سیدمحمدباقر کتابی تالیف شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

610e87b785158.jpg

آتش نهفته (شرح زندگانی، اندیشه و سلوک بایزید بسطامی)

کاظم محمدی وایقانی

بایزید بسطامی بیش از دیگران دارای شهرت و اهمیت بوده و رفتار و گفتارش در همهٔ مردان راه حق تأثیر کرده‌است، به این جهت داستان‌ها و سخنان او بیش از هر صوفی و عارفی در کتب صوفیه و عرفا آمده‌است و مخصوصاً در آثار منظوم عرفانی مانند آثار عطار و مثنوی مولوی بیشتر جلوه‌گر است. فریدالدین عطار در تذکره الاولیا ۵۶ صفحه به ذکر شرح حال و اقوال بایزید اختصاص داده و این مقدار تفصیل دربارهٔ صوفی و عارفی دیگر در آن کتاب به نظر نمی‌رسد. عطار در آغاز شرح حال او می‌نویسد: «آن خلیفهٔ الهی، آن دَعامهٔ نامتناهی، آن سلطان العارفین، آن حجه الحق اجمعین، آن پُختهٔ جهانِ ناکامی، شیخ بایزید بسطامی- رحمه الله علیه. اکبر مشایخ بود، و حجت خدای بود، و خلیفهٔ بحق بود، و قطب عالم بود، و مرجع اوتاد؛ و ریاضات و کرامات و حالات و کلمات او را اندازه نبود؛ و در اسرار و حقایق نظری نافذ و جدی بلیغ داشت؛ و دایم در مقام و هیبت بود، غرقهٔ انس و محبّت بود، و پیوسته تن در مجاهده و دل در مشاهده داشت؛ و روایات او در احادیث عالی بود و پیش از او کسی را در معانی طریقت چندان استنباط نبود که او را… بایزید بسطامی از عارفان نامی اواخر قرن دوم و قرن سوم هجری است نام اصلی وی طیفور بن عیسی است.وی از مریدان امام جعفر بن محمد الصلدق بوده و صد و بیست بزرگ دیگر را خدمت نموده است . مشایخ وی را به بزرگواری ستوده اند و در حق او سخنان بسیار رانده اند .مدت سی سال در بادیه شام میگشت و دوازده سال بر نه شریعت مقدسه ریاضت می کشید تا رسید به آنجا رسید . کرامات و حالات وی بیشمار است .وی در سن 91 سالگی در 253 - 261 هجری - دارفانی را بدرود گفت و مرقدش در بسطام معروف خاص و عام است .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب
60b4b61640fd6.jpg

مولانا پیر عشق و سماع

کاظم محمدی وایقانی

تاثیر نفس گرم و نفوذ کلام پرشور مولانا جلال الدین محمد مولوی عارف بی‌بدیل سده هفتم هجری، چنان ژرف و گسترده است که هنوز، با گذشت قرن‌ها از حیات جسمانی این شیخ شوریده، حیات روحانی اش آرام‌بخش ذهن و قلب و روح سالکان و عارفانی است که جویای حق و حقیقت‌اند و می‌خواهند به کشف بایسته‌ها و شایسته‌های طریقت راه یابند؛ تا آنجا که حتی مولوی‌شناسی نزد انسان سده بیست و یکم به شاخه‌ای مهم در شرق‌شناسی تبدیل شده است. کتاب حاضر به هدف آشنایی نسل جوان امروز با جنبه‌های مختلف شخصیت مولانا و آثار، سلوک، کرامات و نحوه زندگانی او تدوین شده و در آن، از رابطه او با سایر عرفای هم‌عصرش نیز سخن رفته است. کتاب به زبانی ساده و موجز نوشته شده و از هرگونه سخت‌نویسی و اطاله کلام پرهیز شده است تا خوانندگان جوان، برای درک مفاهیم عرفانی، نیازمند مراجعه به شروح عرفانی و فرهنگ‌های صوفیانه نشوند.

شرح حال/خاطرات و یادداشت ها
کتاب