از فخرالدین عراقی عارف و شاعر پرآوازه ایرانی آثاری شامل دیوان، عشاق‌نامه، باده‌نامه، لمعات و اصطلاحات برجای مانده است. در این کتاب رساله لمعات و رساله اصطلاحات آورده شده است. لمعات کتابی است در بیان مراتب عشق مشتمل بر یک دیباچه و یک مقدمه و 28 لمعه. عراقی در دیباچه تصریح می‌کند که لمعات را بر سنن رساله سوانح شیخ احمد غزالی نوشته است. بخش دوم نیز رساله اصطلاحات عراقی است که در آن از مصطلحات و نبذه‌ای از مشهورات که در میات طایفه متصوفه در نثر و نظم وارد و واقع شده در سه مطلب آورده شده است: مطلب اول در کلمات مخصوص به محبوب و برخی متعلق به محب، مطلب دوم در اسامی که میان عاشق و معشوق مشترک و دایر است و مطلب سوم در کلماتی که مخصوص به عاشق و احوال اوست و اگرچه بعضی در نوعی به معشوق تعلق گیرد.

منابع مشابه بیشتر ...

64f0a0baeed20.jpg

گلشن راز جدید همراه با بندگی نامه

بشیر احمددار

ترجمه حاضر شرحی است از "احمد بشیردار "به زبان انگلیسی بر مثنوی "گلشن راز جدید "سروده "اقبال لاهوری "که همراه با مثنوی دیگری از او به نام "بندگی‌نامه "در یک مجلد انتشار یافته است .اقبال در این مثنوی برخلاف "گلشن راز "سروده "شیخ محمود شبستری "در برابر تقدیر و سرنوشت بی‌ترحم، به فلسفه رضا و تسلیم تن در نمی‌دهد، بلکه با طرح و دفاع از نظریه "خودی"، یعنی هسته مرکزی اراده پر قدرت انسان، نه تنها از جهان ماده و محسوسات به زوایای تاریک روح نمی‌خزد، بلکه فعالانه در جریان زمان غوطه می‌خورد تا مسیر آن را به سوی نیازهای بشری باز گرداند .مثنوی "بندگی‌نامه "نیز تعبیری است از وضع جامعه مسلمانان که تحت انقیاد سیاسی و فرهنگی امپریالیسم غرب قرار گرفته‌اند .اقبال در این مثنوی، زبانی گزنده دارد .

64e21608a40fa.jpg

فرهنگ اصطلاحات عرفانی محیی الدین ابن عربی

محیی الدین ابن عربی

کتاب حاضر شامل مجموعه ای از مفاهیم و تعبیرات عرفانی محیی الدین است که بر اساس کتابهای موجود وی، به خصوص فتوحات مکّیه و فصوص الحکم و تفسیر القران و التجلیات الهیه و ترجمان الاشواق تنظیم شده است. برای این کار مدت چهار سال به مطالعه آثار ابن عربی و گردآوری اصطلاحات عرفانی وی و فیش برداری آن پرداخته و پس از آن با مراجعه مجدد به منابع کار ترجمه این اصطلاحات آغاز شد و پس از آن مفاهیم عرفانی را بر اساس حروف الفبا تنظیم و تدوین کرده و در پاورقی هرجا لازم بوده توضیح یا توضیحاتی درباره آن مفاهیم داده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5978b953d8cc6.jpg

لمعات بانضمام سه شرح از شروح قرن هشتم هجری

فخرالدین ابراهیم عراقی

فخرالدین ابراهیم همدانی معروف به فخرالدین عراقی (610-688 قمری) از شاعران و عارفان ایرانی و مولف رساله عرفانی لمعات است. این رساله در بیان مراتب عشق و متأثر از سوانح امام احمد غزالی است و به تقلید از فصوص ‌الحکم ابن عربی در ۲۸ لمعه یا پرتو تنظیم شده است. لمعات که با نثری موجز، ساده، فصیح و مسجع نگارش شده، با اشعار فارسی و عربی، آیات، احادیث، سخنان و اقوال عرفا آمیخته شده است. در هر لمعه انواع مختلف ارتباط عاشق که اشاره به خلق دارد و معشوق که همان حق است بیان می شود. لمعات تبیین شاعرانه وحدت وجود ابن‌عربی است که به شیوه احمد غزالی، از تعابیر شاعرانه‌ عشق، عاشق، معشوق، کرشمه، ناز و نیاز و ... استفاده کرده ‌است. استقبال صوفیان و ایجاز و ابهامات لمعات نیازمند شرح جداگانه ای بود، به همین دلیل شروح و تعلیقات متعددی بر این اثر نوشته شد. کتاب حاضر به تصحیح محمد خواجوی و بانضمام سه شرح لمعات از شروح قرن هشتم هجری در سال 1363 توسط انتشارات مولی روانه بازار کتاب گردید. آثار فخرالدین عراقی اصطلاحات عرفانی

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب