591358a4e1a68.jpg

قلم انداز : مجموعه مقالات، سفرنامه ها و نقد و بررسی

مکان چاپ: تهران ناشر: سروش تاریخ چاپ: ۱۳۷۷ هجری شمسی تیراژ: ۳۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

علی موسوی گرمارودی (1320- شمسی) در عرصه شعر و ادبیات کشور حضور موثری داشته ‌است. راه اندازی و مدیریت نشریه گلچرخ نمونه ‌ای از تلاش‌های اوست. کتاب پیش رو مجموعه مقالات، سفرنامه ها و نقد و بررسی های موسوی گرمارودی طی سالهای 1348 تا 1374 می باشد. این کتاب در 9 بخش تدوین شده است و بخش های آن عبارت است از: درباره شعر(گفت و گو در مورد شعر، درباره حافظ، آوای شرقی محمد زهری، شعر فروغ و ...)، سفرنامه ها (سفر طبس و سفر تاجکستان)، درباره دیگران ( ادیب نیشابوری دوم، با شهید آیت الله صدوقی و ...)، گوناگون ( این قند پارسی، مشق آزادی، کمره، نوروز در زندان و ...)، مقدمه ها و پی نگاشت (نگاهی به قصه در قرآن، در کرانه با دریا، نگاهی به سوگسرود در در شعر فارسی، گلگشتی در خلنگزار خیال و ...)، سرمقاله های گلچرخ (چند کلمه آغازین، گلی رو به ولایت، هجوم فرهنگی و وظیفه ما)، نقد، بررسی و معرفی کتاب (مروری بر کتاب بزم آورد، شاهنامه چاپ مسکو، رازهای دره تنگ، گفتارهایی درباره تربیت فرزندان، معرفی کوتاه کتاب ها و ...)، چند نامه (نامه به استاد، نامه به سردبیر مجله گیله وا، نامه به یک دوست) و زندگینامه خودنوشت. کتاب حاضر در سال 1377 توسط انتشارات سروش روانه بازار گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

66841a00074f8.jpg

انشاء و نامه نگاری نوین به انضمام قواعد علم سیاق

محمد خالقی

در این کتاب به نمونه های مختلفی از نامه های مبنی بر احتیاجات زندگی برمیخوریم که با مطالعه و ممارست آن میتوان نامه های خوب تنظیم و مطالب خود را به طریق بهتری به مخاطب رساند.

667c363d4eb46.jpg

جاودانه زیستن ، در اوج ماندن

بهروز جلالی

این کتاب در سه بخش فراهم آمده است: بخش اول، شامل کلیه آثار منثور فروغ فرخزاد، اعم از مصاحبه‌‌ها، مقالات، نامه‌ها و خاطره‌نگاری‌های اوست. در این بخش بسیاری از اندیشه‌های شاعرانه فروغ در جای‌جای نثر روشن او خود را می‌نمایاند. همچنین در نامه‌‌ها وخاطره‌نگاری‌های او می‌توان دنیای اندیشگی او را باز شناخت و از این شناخت در توضیح و تفسیر اشعار او بهره جست. نیز این بخش اسناد دست اولی از زندگانی فروغ به دست می‌دهد که با قلم و بیان خود او رقم خورده است. بخش دوم کتاب به مقالاتی که از دیرباز تاکنون درباره فروغ و هنر شاعری او نوشته شده اختصاص یافته است. در این بخش مقالاتی درج گردیده که می‌تواند گوشه‌ای از هنر شاعری و با زندگانی شاعر را روشن سازد. بخش سوم کتاب به سروده‌های شاعران محاصره درباره فروغ اختصاص یافته و کوشش شده تا مجموعه کاملی از مرثیه‌‌ها و ستایش‌های شاعران معاصر درباره افول زندگانی فروغ شعر معاصر درباره افول زندگانی فروغ شعر معاصر در این بخش درج گردد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5883125274b15.PNG

مجموعه مقالات انجمن‌واره بررسی مسائل ایرانشناسی

این کتاب دربرگیرنده سخنرانی‌ها و مقالات نخستین انجمن‌واره بررسی ایرانشناسی است. برخی از نوشتارهای این کتاب عبارتند از: نگاهی به ایرانشناسی و شیعه‌شناسی هانری کربن/ سیدجلال‌الدین آشتیانی، اهمیت و نقش زبان عربی در ایرانشناسی/ فیروز حریرچی، شرق‌شناسی و سیاست/ فرهنگ رجایی، ایرانشناسی در روسیه و اتحاد شوروی/ عنایت‌الله رضا، ایرانشناسی و متون عرفانی فارسی/ سیدضیاءالدین طباطبایی، ایرانشناسی و اهمیت تاریخی خوزستان/ محمدحسن کاووسی و .... .

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
585ade5b94698.PNG

شعری ملتزم به بیداری؛ شعر روشن بهزاد کرمانشاهی

سیدعلی موسوی گرمارودی

یدالله بهزاد شاعر توانای کرمانشاهی پنجم فروردین 1386 زندگی را بدرود گفت، مرگ چنین خواجه نه کاری است خرد، او با آنکه بی‌ادعا و گوشه‌گیر، اما از پهلوانان عرصه سخن بود. شعر او را از دو جنبه می‌توان مورد مداقه و توجه قرار داد: یکی به اعتبار معنا و ژرف ساخت، و دیگر به لحاظ لفظ و روساخت. باید بگویم که بهزاد شاعری معناگراست و شعر او در ژرف ساخت شعری متعهد است و البته این تعهد چند جنبه و سمت و سو دارد: 1. نخست و مهمترین آن تعهد سیاسی است. 2. دو دیگر سمت و سوی انسانی و اجتماعی و عاطفی است. 3. سه دیگر وطندوستی عمیق و تنفر از دشمنان ایران که به دو صورت متجلی است: یکی در شعرهای وطنی و طرفداری از خودی و شهدا و دیگری تبری از دشمن.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله