داستان پسح از زمان ابراهام شروع می‌شود. هنگامی که خداوند به ابراهام وعده داد که نسل او چون ستارگان آسمان بی‌شمار خواهد شد، وی را نیز از یک گالوت چهارصدساله که شامل حال فرزندانش می‌شد مسبوق گردانید. اولین فردی که از نسل ابراهام به مصر روی آورد، یوسف بود که به طور معجزه‌آسایی به مقام نیابت سلطنت رسید و شرح زندگی او یکی از الهام‌بخش‌ترین روایات تورات گردید. داستان پسح که با فرارسیدن ایام «شاووعوت» (نزول تورات بر کوه سینای) به منتهای درجه کمال و اوج اهمیت می‌رسد، داستانی از اساس و بنیاد سلطنت کاهنین و قوم مقدسی است که قهرمانان آن را فرزندان ایسرائل شکل می‌دهند.

منابع مشابه بیشتر ...

659ff501009e3.jpg

پارسیان اهل کتابند: تحقیق مختصری در آیین زرتشت نظر به اصول و عقاید تورات و انجیل و قرآن مجید

محمدطاهر رضوی

پارسیان اهل کتابند، نوشته محمدطاهر رضوی و ترجمه م. ع. مازندی، در دفاع از آیین زرتشت و در پاسخ به ایرادهای وارد آمده بر آن نوشته شده، و از طرفی، عنوان پارسیان، ناظر به زرتشتیان ساکن هند است. مؤلف معتقد است که پارسیان نه تنها قومی خداپرست‌اند، بلکه دین ایشان، تفاوتی با ادیان یهودی، مسیحیت و اسلام ندارد. ازاین‌رو، سنجشی تطبیقی میان باورهای زرتشتیان با دین‌های یاد شده انجام داده است. روش نویسنده، همان‌طور که آمد، دفاعی بوده و نویسنده برای نگارش کتاب، از برخی منابع زرتشتی و بیشتر منابع اسلامی که به دین زرتشت اشاره ‌کرده‌اند، بهره جسته است. کتاب فاقد فصل‌بندی مشخص است. مؤلف در دیباچه ابتدا از انگیزه نگارش کتاب سخن گفته است. بحث بر سر پرستش خدای واحد در دین زرتشت، مطالب آغازین کتاب را تشکیل می‌دهد. در ادامه به نظریات مختلف درباره زندگی زرتشت اشاره شده است. سپس نویسنده به بحث درباره نگارش اوستا و معرفی بخش‌های اصلی آن (اوستای اصلی و جدید) و دفاع از باورهای زرتشتی پرداخته است. نویسنده با جستاری در اندیشه‌های دینی زرتشتی و سنجش آن‌ها با آموزه‌های دین‌های اسلام و یهود و مسیحیت، زرتشت را همانند سایر پیامبران از جانب خداوند دانسته است. بررسی ارتباط مسلمانان با زرتشتیان در دوره‌های مختلف و جایگاه زرتشتیان در منابع اسلامی و دیدگاه این منابع نسبت به این دیانت و پیروان آن، مطالب انجامین کتاب را تشکیل می‌دهد

62dbd14b44aee.jpg

هخامنشیان در تورات

محمد قائمی

در کتاب تورات ( عهد عتیق ) بارها به هخامنشیان به عنوان یکی از مهم‌ترین حکومت‌های پادشاهی، اشاره شده است. تاریخ هخامنشیان پیوند عمیقی با یهودیان باستان داشت. کوروش بزرگ یهودیان را از بند اسارت بابلی‌ها نجات داد، داریوش در تصادم با یهودیان بود و خشایارشا به آنان خدماتی ارائه داد. لذا این تعامل مداوم میان شاهان هخامنشی و یهودیان باعث شد تا در کتاب تورات، بارها از هخامنشیان نام برده شود. این موضوع باعث گردید تا تورات به مثابه یک منبع تاریخی برای بازخوانی برخی از گوشه‌های تاریخ هخامنشیان مورد توجه قرار گیرد. در این کتاب ارزشمند، نویسنده کتاب که در دانشگاه اصفهان در سمت استادی مشغول به کار بود، کوشیده است تا با استخراج مطالب مربوط به هخامنشیان از کتاب تورات، بخشی از تاریخ هخامنشیان را بازسازی نماید.