این کتاب شرحی است لغوی بر قصیده زیبا و میهنی خاقانی یعنی قصیده معروف «ایوان مدائن» که بدون توجه به شرح دیوان خاقانی نوشته شده است. غرض از انتشار این کتاب، آشناکردن علاقمندان به‌ویژه دانشجویان با متون منظوم و کتب لغت و شیوه کار صحیح در این زمینه است. در تدوین این کتاب ابتدا سعی شده ریشه اوستایی و پارسی باستان این قصیده توضیح و تشریح گردد و سپس معانی آن لغت از فرهنگ‌ها (مخصوصاً فرهنگ معین) آورده شده و اگر کلمه‌ای عربی بوده است، ریشه تازی آن کلمه نقل و طرز انتقال آن به باب‌های مختلف روشن شده است. نوع هر کلمه‌ای هم از نظر دستور زبان با حالت ترکیبی آن روشن شده است. آنگاه معنی و ماحصل هر بیت بیان شده و صنایع بدیعی آن باز شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65368a1869a62.jpg

بزم ديرينه عروس (شرح 15 قصيده از ديوان خاقاني)

معصومه معدن کن

موضوع کتاب بزم دیرینه عروس، سرگذشت خاقانی و شرح پانزده قصیده از دیوان اوست که توسط معصومه معدن کن تالیف و در سال 1372 توسط مرکز نشر دانشگاهی منتشر شده است.

634acefb13b41.jpg

کتاب توضیح شرح فارسی بر کلمات قصار شیخ اجل باباطاهر عریان

ملامحمد سلطانعلی شاه گنابادی

باباطاهر عریان عارف و شاعر قرن پنجم هجری قمری و معاصر با طغرل شاه سلجوقی است. البته در باب حوادث زندگی و احوالات بابا طاهر اطلاعات مبسوطی در دست نیست. از باباطاهر علاوه بر دوبیتی های معروف او، مجموعه کلمات قصاری نیز به زبان عربی به نام «اشارات» به جای مانده است. از اشعار باباطاهر مجموعه موثقی در دست نیست، به همین جهت نمی‌توان در صحت انتساب تمام اشعاری که به او نسبت می‌دهند به یقین حکمی کرد. این کتاب توضیح شرح فارسی بر کلمات قصار شیخ اجل باباطاهر عریان است و مولف کتاب ملامحمد سلطانعلی شاه گنابادی است که در سال 1334 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60b62761a5f23.jpg

کشف الابیات مثنوی &

مجموعه‌ حاضر، کشف الابیات "مثنوی معنوی" است که به صورت الفبایی براساس نسخه‌ی نیکلسون تنظیم گردیده است. این کتاب به کوشش محمدجواد شریعت در سال 1363 و توسط انتشارات کمال به چاپ رسیده است.

کلیات/فهارس
کتاب
5fc60dcb6197a.png

تجزیه و ترکیب اشعار گلستان سعدی مخصوص دوره دوم دبیرستان‌ها و داوطلبان مسابقات ورودی دانشگاه

محمدجواد شریعت

از آنجا که گلستان سعدی بیش از هر کتاب مورد توجه است، از این‌رو در این کتاب اشعار این کتاب مستطاب انتخاب شده سات. در این کتاب حدود دویست بیت از اشعار گلستان تجزیه و ترکیب شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب