مقدمه این كتاب بحثی است درباره ویژگی شعر «اخوان ثالث». اخوان ثالث كه خود از نسل شاعران بود و ضرورت زمان را به‌خوبی دریافته بود، با میان‌راهی كه از خراسان به یوش گشود، این نیاز زمان را پاسخ گفت. شعری سرود و مكتبی بنیاد نهاد كه در عین نو بودن و امروزی بودن، رنگ و بوی حافظ و سعدی و فردوسی را نیز داشت و همین ویژگی بود كه توانست شعر نو نیمایی را كه بیم بود در برابر هجوم سنت گرایان از پای درآید، بر پا نگه دارد و زمینه رشد و بالندگی و گسترش و جاافتادگی آن را فراهم سازد. پس از این مقدمه، نگارنده نمونه‌هایی از نوشته‌ها و اشعار اخوان ثالث را جمع می‌آورد كه بخش آغازین آن برگرفته از كتاب «تو را این كهن بوم و بر دوست دارم» است. در این بخش نمونه‌هایی از اشعار مذهبی اخوان درج شده، همچنین نوشته اخوان درباره آیات موزون به طبع رسیده است. در بخش دوم كتاب، نامه‌های اخوان ثالث به نگارنده كتاب آورده شده و آخرین بخش كتاب نیز منتخبی از سروده‌های اخوان ثالث است.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

65818ffa7895c.jpg

انتقاد از دوهزار و پانصدسال شاهنشاهی ایران

محمدجعفر طاهری

محمدجعفر طاهری میگوید: دورنمای جشن دوهزار و پانصد ساله ایران آنچنان نظرم را به خود جلب نمود که لازم دانستم حقیقت را که در یک عمر طولانی از طریق الهامات و تجربیات و اطلاعات صحیح بدست آورده برای بیداری هم میهنان عزیز و آیندگان بی خبر از واقعات در این دفتر به رسم یادگار به رشته تحریر در آورم و به دلیل جشن دوهزار و پانصد ساله بنام کورش کبیر درصدد برآمدم بدانم این شخص کیست و این همه تشکیلات و غوغای عظیمی که برای او فراهم نموده اند چیست؟ ....